تلاش سازمان ملل بر حمایت از کسب‌وکار زنان در افغانستان  

آی‌‌‌نور سعیدپور

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، در ولایت کابل برای ده نفر از جمله پنج زن زمینه‌ی آموزش زنبورداری را فراهم کرده است. آنان جعبه‌ی زنبورداری و تجهیزات ضروری را نیز دریافت کرده اند. از سوی دیگر بخش زنان سازمان ملل متحد، در بازار زنان در ولایت بامیان برق خورشیدی را افتتاح کرده است. 

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان (UNDP Afghanistan)، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که در ارغندی ولایت کابل به ده نفر زمینه‌ی زنبورداری را فراهم کرده است. 

این نهاد سازمان ملل متحد افزوده است که پنج نفر از این زنبورداران زنان استند. برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، در کنار آموزش زنبور داری به آنان جعبه‌ی زنبورداری و تجهیزات ضروری را نیز داده است. 

از سوی دیگر بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان (UN Women Afghanistan)، نیز گفته است که در بازار زنان در ولسوالی یکاولنگ، ولایت بامیان سیستم برق خورشیدی را افتتاح کرده است. 

این نهاد سازمان ملل متحد با نشر پیامی در برگه‌ی اکس، نوشته است که آنان در این بازار به فروشندگان زن کمک کرده تا یک گروه پس انداز ایجاد کنند. آنان با استفاده از این گروه پس‌انداز می‌توانند که در مصرف برق، تعمیر، نگه‌داری سیستم و خرید عمده برای کسب‌وکار خود صرفه‌جویی کنند. 

گفتنی‌ست که زنان پس از حاکمیت طالبان از کار در بسیاری از بخش‌ها منع شده‌اند. اکنون تعداد از زنان در بخش‌های آموزش -پایین‌تر از صنف ششم-، صحت و تجارت‌های خصوصی مصروف کار اند.  

در نزدیک به سه سال گذشته که کار زنان در بخش‌های مختلف با ممنوعیت طالبان مواجه بود؛ سازمان ملل متحد تلاش کرده که از تجارت و کار زنان در بخش‌های خصوصی حمایت کند. اما کار زنان در این بخش‌ها نیز از محدودیت‌های طالبان که بر زنان وضع شده؛ متاثر است.  

تحقیقی که پیش‌تر توسط برنامه توسعه‌ی سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی) نشر شد؛ نشان می‌دهد که زنان کارآفرین در افغانستان، حین انجام تجارت با موانع و هزینه‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. براساس این گزارش، تبعیض و محدودیت‌های کاری فرا راه زنان کارآفرین افغانستانی و هم‌چنان سیستم مالی به‌شدت ضعیف، ۴۱ درصد از بیش از سه هزار زن مورد بررسی را مجبور به بده‌کاری کرده است. 

حدود سه چهارم پاسخ‌دهنده‌گان هم گفته‌اند که با محدودیت‌های شدید حرکتی، از جمله عدم امکان سفر حتی به بازارهای محلی بدون محرم روبه‌رو هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا