گاردین: طالبان دختران جوان را متهم به بدحجابی کرده و آنان را “کافر” می‌خوانند

لیدا بارز

طالبان دختران و زنان را به دلیل نقض قوانین حجاب مد نظر این گروه، بازداشت و شلاق می‌زنند. روزنامه گاردین گزارش داد که طالبان دختران جوان را از خیابان‌ها و دکان‌ها در سطح شهر به بهانه‌ی بد‌حجابی دست‌گیر کرده و آنان را «کافر» می‌خوانند و مورد لت‌وکوب قرار می‌دهند.

روزنامه‌ی گاردین، چهارشنبه شب، ۲۱ جدی، با نشر یک گزارش از دختر ۱۶ ساله‌ی افغانستانی که هفته‌ی گذشته توسط طالبان بازداشت و آزاد شده است، نگاشته‌؛ طالبان دختران جوان را از دکان‌ها، کلاس‌های آموزشی و بازارهای کابل، دست‌گیر کرده‌اند و آنها را به دلیل بدحجابی “کافر” نامیدند. گاردین همچنان گفته است که طالبان نه تنها این دختران را شکنجه می‌کنند بلکه اقارب مرد و نزدیکان آنان را نیز شلاق می‌زنند. 

در این گزارش آمده است که لاله [نام مستعار]، دختر ۱۶ ساله به همراه تعدادی از دختران دیگر در کلاس زبان انگلیسی، توسط طالبان دست‌گیر و به کامیون پلیس کشیده شد. او گفت؛ دخترانی که با نیروهای طالبان روبه‌رو شده و حاضر به رفتن نشدند، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، در حالی که وقتی می‌خواست با آنها استدلال کند به پاهای‌شان شلاق زده می‌شد. پدر او بعداً به دلیل “تربیت دختران بد اخلاق” به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

لاله: «لباس من درست بود. حتی ماسک هم داشتم، اما آنها به هر حال مرا لت‌وکوب کردند و اصرار داشتند که لباس من نامناسب است.»

او افزوده است در مدتی که در بازداشت طالبان به سر برده، نیروهای این گروه بارها او را به دلیل آموزش زبان انگلیسی و آرزوی رفتن به خارج «کافر» خواندند و آزار دادند.

گاردین به نقل از لاله نوشته طالبان به دلیل نوعیت پوشش او، پدرش را آنقدر زدند که تا این دختر انگیزه خود را برای آموزش از دست بدهد.

به گزارش گاردین، برخورد خشونت‌آمیز طالبان با دختران و زنان جوان باعث ترس و وحشت در میان آنها شده است.

نیروهای طالبان، از روز دوشنبه، ۱۱ جدی، هفته‌ی پیش بدین‌سو در چندین نقطه‌ی از شهر کابل، شماری از زنان و دختران را به بهانه‌ی «رعایت نکردن حجاب شرعی مورد نظر این گروه» بازداشت کرده و به حوزه‌های امنیتی مربوطه منتقل کرده‌اند.

این رفتار طالبان با واکنش‌های گسترده‌ی همراه بوده است. یک دختر معترض از جنبش موسوم به «نهادهای جامعه مدنی» با نشر یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید که حجاب بهانه است و طالبان حتی زنان «باحجاب» را نیز بازداشت کرده‌اند. 

لالا به مدت دو شبانه روز در بازداشت طالبان بود که پس از مداخله بزرگان قومی آزاد شد. او مدعی است که با امضای سندی متعهد شد که بدون پوشش اجباری از خانه خود خارج نشود. او همچنین از حضور در کلاس های زبان انگلیسی خود منع شده است.

طالبان در روزهای اخیر گشت‌وگذار زنان را در بزرگ‌‌شهرها از جمله کابل، محدود کرده‌اند. وزارت امر به المعروف این گروه که بیش‌ترین فرمان‌های ضد زن را صادر می‌کند در امر دست‌گیری زنان نقش دارند. 

در همین حال گزارش‌ها از لت‌وکوب دختران بازداشت شده در حالی نشر می‌شوند که حبیب‌الله بدر، معاون نظامی اداره‌ی زندان‌های طالبان در صحبت با تلویزیون ملی تحت حاکمیت این گروه خبر شکنجه‌ی زندانیان را رد کرد و از کاهش زندانیان زن در بند این گروه خبر داد. 

با این حال نهادهای حقوق بشری بارها گفته‌اند که متهمان بخصوص زنان معترض ‌ فعالیت حقوق زن، در زندان‌های طالبان به روند دادرسی شفاف و وکیل مدافع دسترسی ندارند. طالبان حق وکالت را نیز از زنان گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا