«نگذارید صنعت ابریشم رکود کند»

صنعت ابریشم‌بافی، از صنایع دستی اصیل کشور است و قدمت چندین ساله‌ دارد. زنان صنعت‌پیشه هرات می‌گویند از چندی به این‌سو این صنعت با رکود مواجه است. برای بحث بیشتر در این مورد، خبرگزاری بانوان افغانستان با صدیقه تمسکی، رئیس انجمن تولید کنندگان ابریشم و پارچه‌های ابریشمی زنان ولایت هرات، گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: در مورد فعالیت‌های تان در بخش صنعت ابریشم‌بافی صحبت کنید؟

پاسخ: 40 سال است که در صنعت ابریشم‌بافی کار می‌کنم در اوایل به کمک برخی از زنان انجمن کوچک صنعت ابریشم‌بافی را ایجاد کردیم و پس از این که صنایع ما رونق یافت، یک شرکتی تولیدی با نام “دنیای ابریشم تمسکی” ایجاد کردیم که 52 کارمند داشت و کارهای ما در بخش تهیه‌ی پارچه‌های ابریشمی رونق خوبی داشت. اما این شرکت به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و حمایت کم مردم تعطیل شده است.

پرسش: چرا مردم از این صنعت حمایت نمی‌کنند؟

پاسخ: این صنعت سال‌های گذشته در کشور رونق خوبی داشت و از سوی مردم استقبال می‌شد اما به دلیل این که وضعیت اقتصادی کشور ما خراب شد و قیمت پارچه‌های ابریشمی بالا رفت، مردم نیز کم‌تر از این صنعت حمایت می‌کنند.

پرسش: اکنون وضعیت صنعت ابریشم در هرات چگونه است؟

پاسخ: در سال‌های گذشته فعالیت ما در بخش ابریشم بافی خوب بود و این صنعت میان مردم طرف‌داران زیادی داشت و خرید و فروش تولیدات ما خوب بود اما از روزی که در کشور استفاده از تولیدات خارجی افزایش یافته است، صنعت ابریشم بافی به رکود مواجه شده است زیرا مردم از تولیدات خارجی بیشتر از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند.

پرسش: آیا خارج از کشور ابریشم صادر می‌کنید؟

پاسخ: سال‌های گذشته ابریشم به کشورهای خارجی صادر می‌کردیم اما اکنون به دلیل این که ابریشم بازار فروش خوبی ندارد نه تنها در خارج از کشور صادر نمی‌شود بلکه در داخل کشور فروشات آن‌چنانی ندارد و از میان 15 دستگاه ابریشم‌بافی تنها دو دستگاه‌ ما در شهرستان‌ انجیل فعال است که زیاد تولیدات ندارد.

پرسش: از حکومت چه می‌خواهید؟

پاسخ: ما از حکومت‌ می‌خواهیم تا در بخش حمایت از صنایع دستی کشور توجه جدی داشته باشند و اجازه ندهند تا صنایع دستی اصیل کشور ما به رکود مواجه شوند.

ترتیب: بهشته عزیز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا