آموزگاران: وعده‌های حکومت پوشالی است

 

ریاست معارف هرات، به مناسبت 13 میزان روز ملی آموزگار، جشنی را برای گرامی‌داشت از مقام آموزگار برگزار کرد. بر اساس آماری که ریاست معارف ولایت هرات به دست می‌دهد بیش از 19‌ هزار آموزگار در مکتب‌های هرات مصروف تدریس اند.

مسوولان در ریاست معارف هرات می‌گویند در کنار این تعداد، سالانه 5 هزار آموزگار نیز به صورت قراردادی در مکتب‌های هرات جذب می‌شوند و هفت هزار آموزگار دیگر نیز در مکتب‌های خصوصی تدریس می‌کنند.

ذکریا رحیمی، رییس اداره‌ی معارف هرات می‌گوید، تلاش‌ها برای بهبود امتیازهای آموزگاران جریان دارد.

او می‌افزاید: «ما، هفته قبل در تفاهم با وزارت معارف یک مقدار پولی را دریافت کردیم که تا ماه بعد جهت افزایش امتیازات تمامی معلمین به مصرف رسانده خواهد شد.»

با این وضع، شماری از آموزگاران از کم‌توجهی حکومت نسبت افزایش امتیازهای مادی شان انتقاد می‌کنند.

لطیفه همدرد، مدیر یکی از مکتب‌های دولتی، چالش‌های اقتصادی را از مشکلات عمده‌ی آموزگاران بیان می‌کند.

او می‌افزاید، با این که بارها در این زمینه دادخواهی شده است اما حکومت در زمینه‌ی افزایش معاش آموزگاران اقدامی نکرده است.

خانم همدرد می‌افزاید: «وعده‌هایی که حکومت در مورد افزایش معاش آموزگارن داده است در سطح گفتار بوده و تا به حال عملی نشده است.»

در همین حال برخی دیگر از آموزگاران نبود امکانات درسی را از جمله چالش‌های مهم در راستای تدریس می‌دانند.

فهیمه عثمانی یکی از آموزگاران مکتب‌های دولتی می‌گوید در کنار چالش‌های اقتصادی، نبود امکانات نیز آموزگاران را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

او می‌افزاید: «فضای بسیاری از مکتب‌های شهر برای دانش‌آموزان کوچک است و ما در برخی اوقات مجبور هستیم که بدون امکانات درسی به تدریس دانش‌آموزان بپردازیم.»

شماری دیگر از آموزگاران اما حکومت را به بی‌توجهی در قسمت توزیع زمین‌های آموزگاران متهم می‌کنند.

محمد کبیر غفوری یکی دیگر از آموزگان از بی‌‌توجهی حکومت در قسمت توزیع زمین‌های ویژه‌ی معلمان انتقاد می‌کند.

در این میان اما شماری از نمایندگان مردم در پارلمان، خواستار افرایش معاش آموزگاران از سوی حکومت مرکزی هستند.

عمرنصیر مجددی نماینده‌ی مردم در مجلس نمایندگان می‌گوید، تلاش‌های نمایندگان مردم در پارلمان، جهت افزایش معاش و امتیازات آموزگاران جریان دارد.

این در حالیست که آموزگاران مکتب‌های دولتی در هرات، بارها به دلیل معاش کم، نبود امکانات درسی و دیگر چالش‌های سد راه شان دادخواهی کرده اند. دیده شود که پاسخ حکومت به این خواسته‌ها چه خواهد بود.

گزارش‌گر: بهشته عزیز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا