چالش‌های زنان هرات در پی زلزله

حدیث حبیب‌یار

هرات، یک شهر در غرب افغانستان، از تاریخ 7 اکتبر 2023 با زلزله‌هایی با شدت بیش از 6 ریشتر روبه‌رو شد. هنوز هم اثرات پس‌لرزه‌های آن حس می‌شود. با 40 سال تاریخچه درگیری‌های مستمر، افغانستان با بالاترین نرخ مرگ مادران در اثر چنین حوادثی روبرو است.

به گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA)، حدود 2700 زن باردار در هرات تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند. بیش از 90 درصد از قربانیان این زلزله، زنان و کودکان هستند. محدودیت‌های فراوان، زنان را از دسترسی به کمک‌های انسانی محروم می‌کند، و کمبود کارگران زن در مراکز توزیع کمک‌ها وضعیت را برای آنان دشوارتر می‌کند.

زلزله هرات، آسیب‌هایی که زنان در چند دهه اخیر متحمل شده‌اند را افزایش داده است. مثالی از یک زن هراتی که به پارک ترقی هرات پناه گرفته بود و در اثر سرما جان خود را از دست داد، نمایانگر عدم کفایت سیستم پناهندگی و نقص امکانات است. این موضوع نشان‌دهنده بی‌توجهی به چالش‌هایی است که زنان افغانستانی با آن مواجه هستند.

همانند هر بلایای طبیعی، زلزله تبدیل به یک داستان ویرانگر شده است. خانه‌ها از بین رفته، خانواده‌ها از هم پاشیده و زنان بیوه و بی‌سرپناه شده‌اند. با این حال، این مصیبت جدید مجموعه‌ای از تهدیدات خاص را برای زنان افغانستانی به همراه دارد.

تحریم‌ها و قوانین علیه رژیم طالبان، کمک‌های بشردوستانه خارجی را به‌طور قابل توجهی محدود کرده است. این محدودیت‌ها علیه طالبان به ضرر تمام زنان و دختران افغانستان است، زیرا کمک‌های انسانی برای آنها راه نجاتی مهم محسوب می‌شود. انزوا از کمک‌ها و منابع ضروری، منجر به خطرات قابل توجه و افزایش ناخواسته سوءتغذیه و بیماری، به‌ویژه در میان زنان و کودکان، گردیده است. زنان با بار سنگین این واقعیت‌های تلخ را به دوش می‌آورند.

دختران و زنان در هرات، که از گذشته تا کنون با سختی‌های زیادی، از جمله آسیب‌های فیزیکی و روحی روبه‌رو شده‌اند، نیاز به حمایت جامعه جهانی دارند تا بتوانند در مقابل این مشکلات مقاومت نشان دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا