نمایشگاه صنایع دستی زنان در مزکز بازرگانی خدیجه کبرا گشایش یافت

زنان بازرگان مرکز بازرگانی «خدیجه کبرا» با همکاری اتاق تجارت و صنایع زنان در حوزه‌ی غرب، نمایشگاهی را به منظور جلوگیری از رکود اقتصادی این مرکز برگزار کردند.

این نمایشگاه امروز (شنبه، 1 اسد» گشایش یافت و به مدت دو روز به‌روی بازدیدکنندگان باز است.

صنایع دستی و محصولات غذایی که همه توسط زنان تولید شده در 34 غرفه در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان در حوزه‌ی غرب می‌گویند هدف از برگزاری این نمایشگاه کمک به زنان بازرگان این مرکز است تا بتوانند خسارات ناشی از قرنطینه را به حداقل برسانند.

شیوع ویروس کرونا، بلند بودن کرایه‌ی دکان‌ها و نبود حمایت دولت از زنان بازرگان از دلایلی خوانده می‌شود که این مرکز را با رکود اقتصادی روبرو کرده است.

مریم جامی رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان حوزه‌ی غرب، با اشاره به دلایل رکود اقتصادی این مرکز می‌گوید: مرکز تجاری خدیجه کبرا تحت اداره ریاست امور زنان است و این ریاست صلاحیت اجرای در قسمت پیشرفت این مرکز بازرگانی را ندارد و تنها یک ریاست پالیسی ساز است.

مرکز بازرگانی خدیجه کبرا، دارای ۳۵ دکان است که در گذشته تمام آن‌ها فعال بود اما اکنون شمار زیادی از این دکان‌ها بسته و شمار زیادی از زنان فروشنده نیز خانه نشین شده اند.

فروشندگان این مرکز بازرگانی می‌گویند: به‌دلیل شیوع ویروس کرونا از شش ماه به این‌سو نتوانسته اند که کرایه‌ دکان‌های شان را بپردازند.

صدیقه تمسکی یکی از فروشندگان این مرکز می‌گوید دولت باید از این مرکز حمایت کند و با بخشیدن مالیه و کرایه دکان‌ها جلو بسته شدن تنها مرکز بازرگانی بانوان را بگیرد.

وی می‌اقزاید: «در گذشته تمام دکان‌ها فعالیت داشت اما نظر به مشکلاتی چون نبود فروشات چشم‌گیر و در این اواخر موضوع کرونا و قرنطین باعث شده که تنها دو یا سه دکان باز باشد.»

با این‌ همه، در مقطع کنونی چشم‌انداز روشنی برای رشد کار و بار فعالان اقتصادی زن در این مرکز وجود ندارد و احتمال آن زیاد است که دروازه‌های بیشتر از دکان‌ها برای همیشه بسته بماند..

فاطمه سروری یکی دیگر از زنان فروشنده در این مرکز بازرگانی می‌گوید: با آن‌که قبل از شیوع ویروس کرونا تشبثات خصوصی زنان رونق چشم‌گیری نداشت، بعد ازشیوع  این ویروس  اوضاع اقتصادی آنان بدتر شده و بازار کارشان نه تنها پیشرفتی نداشته بل تا حدودی متوقف گردیده است.

وی می‌افزاید، امیدوار است با فروش صنایع دستی زنان در این نمایشگاه، این مرکز بازرگانی رونق نسبی به دست آورد و خسارات فروشندگان، تا حدودی جبران شود.

مرکز تجارتی خدیجه‌کبرا تنها مرکز بازرگانی ویژه‌ی زنان در هرات است.  با این‌که زنان بازرگان علاقه‌ی زیادی برای کار در این مکان دارند اما نبود بازار مناسب، شیوع ویروس کرونا و نبود پشتیبانی دولت فعالیت‌های شان را به چالش رو به رو ساخته است.

گزارشگر: ضیاگل عظیمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا