خواست سارا بهارکی، بر اقدام عملی سازمان ملل در مورد آموزش دختران

آی‌نور سعیدپور

سارا بهارکی، سفیر جهانی جوانان در سازمان ملل متحد و مسوول یک موسسه‌ی خیریه با اشاره به محرومیت زنان و دختران افغانستانی از حق آموزش از سازمان ملل متحد خواسته است که برای بازگشت دختران به مکتب گام‌های عملی بردارد. 

سفیر جهانی جوانان در سازمان ملل متحد هم‌چنان افزوده که زنان و دختران در افغانستان باوجود محدودیت‌ها و تلاش طالبان برای خاموش کردن صدای شان؛ اما به مبارزه‌ی شان برای دست‌یابی به حقوق شان ادامه می‌دهند.  

خانم بهارکی روز (سه‌شنبه، ۲۸ حمل) در نشست رهبران جوان از سراسر جهان که به هدف شریک‌سازی دیدگاه‌ها و راه‌کارهای آنان برای پیشبرد توسعه‌ی پایدار در مقر سازمان ملل متحد برگزار شده، داستان مقاومت زنان افغانستانی در برابر رژیم طالبان را بیان کرده است. 

سفیر جهانی جوانان در سازمان ملل متحد، در این نشست گفته است که پس از عقب‌نشینی ایتلاف غربی و سقوط افغانستان، میلیون‌ها زن اسیر حاکمیت طالبان شدند. 

سارا بهارکی که متولد افغانستان است و فعلا در خارج  از کشور می‌باشد در این نشست، افزوده با وجود که انتظار می‌رفت طالبان تغییر کرده باشد؛ اما آنان هیچ تغییر نکرده بودند و پس از به دست گرفتن قدرت در اگست 2021، بار دیگر مکتب‌ها را به‌روی دختران مسدود کرده و مانع کار انان در بیرون از خانه‌ها شدند. 

خانم بهارکی در جریان سخنرانی‌اش در مقر سازمان ملل متحد هم‌چنان به محدودیت‌های روزافزون طالبان بر زنان اشاره کرده و گفته که پس از حاکمیت طالبان بیش از دو میلیون دختر در افغانستان از مکتب رفتن محروم اند. «هرچند آموزش در کاهش فقر، درگیری و بحران اقلیمی حیاتی‌ست؛ اما بیش از دو میلیون دختر در افغانستان از رفتن به مکتب منع شده‌اند و میلیون‌ها تن دیگر در اوکراین، فلسطین و سودان در وضعیت بلاتکلیفی هستند.» 

سارا بهارکی هم‌چنان به اعتراض‌های زنان برای رسیدن به حقوق شان نیز اشاره کرده و گفته است که آنان باوجود محدودیت‌ها و دشوارهای طالبان بازهم به مبارزه‌ی شان ادامه داده است. «با سخت‌تر شدن محدودیت‌ها، ما سخت‌تر می‌شویم. با بالا رفتن درگیری، عزم ما برای هرگز تسلیم نشدن و مبارزه برای تغییر بیشتر می‌شود». 

باوجودی که طالبان مدعی اند که حقوق زنان و دختران را مطابق به شریعت اسلامی تامین کرده است؛ اما آنان از تمامی حقوق شان در حاکمیت این گروه محروم اند.  

پیش‌تر سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو)، هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی گفت که ۱.۴ میلیون دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان از رفتن به مکتب محروم هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا