برگزاری دوره‌ی آموزشی بهداشتی برای 30 زن

آی‌نور سعیدپور

سازمان جهانی بهداشت با همکاری صندوق توسعه‌ی قطر برای 30 کارمند صحی زن از ولایت‌های مختلف کشور یک دوره‌ی آموزشی را برگزار کرد. این سازمان، توان‌مندسازی زنان در مراقبت‌های بهداشتی را برای یک نظام صحی تاب‌آور و فراگیر مهم عنوان کرده است.

سازمان جهانی بهداشت با نشر نوار ویدیویی در برگه‌ی اکس، از برگزاری این دوره‌ی آموزشی برای کارمندان صحی زن خبر داد.

در حالی‌که سیستم بهداشت افغانستان با کم‌بود پزشکان زن مواجه است و از سوی دیگر محدودیت‌های آموزشی طالبان، بخش‌های طبی را نیز دربر می‌گیرد؛ سازمان‌های مختلف جهانی، چون سازمان جهانی بهداشت بارها از برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای پزشکان و کارکنان زن در ولایت‌های مختلف افغانستان خبر داده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته است که اولین دوره‌ی آموزشی تمام زنان را در مورد دستورالعمل‌های استاندارد ملی درمان (NSTG) در افغانستان برگزار کرده است. به گفته‌ی این سازمان «استاندارد ملی درمان»، به عنوان راهنمای درمان مرجع برای ارایه‌ی بسته‌ی اولیه خدمات صحی در مرکزهای صحی اولیه در سراسر افغانستان عمل می‌کند.

به گفته‌ی این سازمان در این دوره‌ی آموزشی، 30 کارمند مراقبت‌های بهداشتی زن از ولایت‌های مختلف شرکت کرده است. سازمان جهانی بهداشت هم‌چنان افزوده که این زنان به شکاف‌های دانش و مهارت‌های حیاتی برای ارتقای ارایه‌ی خدمات صحی مادر و کودک در منطقه‌های محروم پرداخته‌اند.

فاطمه، یکی از مربیان اولین دوره‌ی آموزشی برای کارکنان بهداشتی زن در مناطق محروم بر اساس دستورالعمل‌های استاندارد ملی درمان، تاکید کرد که این آموزش برای قابله‌ها ارزش‌مند است.

پیش‌تر نیز سازمان بهداشت جهانی اعلام گفته بود که بیش از ۵۰۰ پزشک و کارمند صحی به شمول ۲۰۴ زن را در مورد مراقبت‌های اضطراری اولیه آموزش داده است. این برنامه آموزشی برای پزشکان، پرستاران و قابله‌ها در ولسوالی‌های سراسر افغانستان برگزار شده بود.

گفتنی‌ست که اخیرا صندوق کودکان سازمان ملل یا یونیسف، از کم‌بود کارمندان بهداشتی حرفه‌ای در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. یونیسف می‌گوید کم‌بود امکانات صحی در مناطق دورافتاده‌ی افغانستان جان افرادی زیادی را به خطر انداخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا