حمایت گزارش‌گران بدون مرز از خبرنگاران افغانستانی در پاکستان

لیدا بارز

گزارش‌گران بدون‌ مرز، از حمایت به بیش‌ از ۱۷۰ خبرنگار به‌شمول خبرنگاران زن که پس از بازگشت طالبان به قدرت کشور را ترک کرده و به پاکستان، رفته‌اند؛ خبر داد. کمک‌های مالی، اداری و ایجاد کارگاه‌های شبکه‌ای شامل این کمک‌ها عنوان شده است با تمویل مالی از سوی برخی کشورهای جهان به‌شمول اتحادیه اروپا است.

گزارش‌گران بدون مرز(RSF)، با نشر خبرنامه‌ای در وب‌سایت رسمی این نهاد، از برگزاری نشستی با مقام‌های پاکستانی برای حمایت از خبرنگاران افغانستانی در پاکستان خبر داده و گفته است که آنان در تلاش رساندن صدای خبرنگاران به‌ویژه خبرنگاران، و توجه‌ی کشورهای به آنان است.

این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران، در دسامبر سال پیش با راه‌اندازی پلت‌فرمی موسوم به «پلت‌فرم حمایت از خبرنگاران افغان»، برای رسیدگی به چالش‌های خبرنگاران، خبر داده بود؛ نیز می‌گوید که تاکنون به ۱۷۳ مورد آزار و اذیت در کشور‌ها از سوی خبرنگاران ثبت شده است.

در خبرنامه آمده است که از شروع پروژه‌ی حمایتی از خبرنگاران افغانستانی مقیم در پاکستان، این نهاد توانسته است حس امیدواری را به خبرنگاران بدهد. این نهاد هم‌چنین می‌گوید با نزدیک شدن به پایان پروژه، پایه‌ی محکمی برای حمایت از آنان[خبرنگاران]، به‌ویژه زنان، ایجاد شده است.

گزارش‌گران بدون‌ مرز هم‌چنین از ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه برای ۵۹ خبرنگار، از جمله زنان روزنامه‌نگار که در تبعید آسیب دیده‌اند؛ خبر داد. ایجاد چهار مرکز آموزشی جهت کمک به خبرنگاران جهت آشنایی با شرایط محلی ترتیب داده بود نیز شامل حمایت‌های این مرکز برای خبرنگاران بوده است.

پس از بازگشت دوباره‌ی طالبان، شماری زیادی از خبرنگاران، کارکنان رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران بیکار شده و برای حفظ مصئونیت جانی به کشورهای پاکستان و ایران پناهنده شده‌اند. آنان در کشورهای همسایه با چالش‌های فراوانی از جمله خطر اخراج اجباری روبه‌رو اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا