نگرانی زنان از حذف سیستماتیک آنان توسط طالبان

لیدا بارز

اعضای جنبش زنان عدالت‌‌خواه افغانستان، با توجه به وضعیت نقض حقوق بشری در افغانستان، می‌گویند که آنان تحت سیاست‌های «وحشیانه‌ و خشونت‌آمیز» طالبان قرار دارند و از هر گونه مشارکت در اجتماع، منع شده‌اند. 

اعضای یک جنبش اعتراضی زنان موسوم به «زنان عدالت‌خواه افغانستان»، با نشر سلسله نوار‌های ویدیو در برگه‌ی کاربری اکس این جنبش از نقض حقوق بشری در افغانستان شکایت دارند و می‌گویند که زنان، به‌خاطر فعالیت‌های بشر دوستانه و مطالبه‌ی حقوق اولیه‌ی انسانی خود مجازات می‌شوند.

شبنم مهاجرزاده، عضو این جنبش می‌افزاید؛ آنان برای به‌دست آوردن حقوق از دست رفته‌ی زنان افغانستانی، در مقابل جهل و نادانی، ظلم و خشونتی که توسط طالبان انجام می‌شود، ایستادگی می‌کنند.

خانم مهاجرزاده، اضافه می‌کند: «من صدای زنانی خواهم شد که برای ندای حق و آزادی، بی هیچ جرمی در زندان طالبان به‌سر می‌برند. من سکوت و خاموشی را در مقابل گروه تروریستی، جرم می‌پندارم.»

او هم‌چنین گفته است که اگر جهان، با طالبان به‌عنوان یک حکومت قانونی برخورد کند، به زنان افغانستانی، خیانت کرده‌اند. زیرا هیچ دادگاه یا سیستم قانونی مشروعی در افغانستان تحت رهبری طالبان وجود ندارد. 

از سوی هم، اعضای این جنبش می‌گویند؛ با آگاهی از درد و رنج زنان مظلوم افغانستان، و محدودیت‌های سنگینی که بر زندگی آنان تحمیل شده است، نه تنها طالبان به زنان احترامی ندارند؛ بلکه با اعمال سیاست‌های آپارتاید جنسیتی، زنان را از مشارکت در جامعه، نیز محروم کرده‌اند. 

به‌باور زنان معترض، این اقدام‌های طالبان، در مخالفت با اصول انسانیت و حقوق بشر است. آنان هرگونه تلاش برای شناخت طالبان به‌عنوان یک نماد قانونی در جهان را مغایرت با اصول بشر دوستانه دانسته و رد می‌‌کنند. 

در همین حال، اعضای جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان، خواستار به‌رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان استند. 

صحبت‌ها از به‌رسمیت شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان، در حالی در سخن‌رانی‌های بین‌المللی بیان می‌شود که گروهی از زنان معترض، مدافعان حقوق زن و حقوق بشر در بیش از یک ماه پیش، با راه‌اندازی کارزاری خواستار جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده‌اند. 

این کارزار تحت عنوان «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» راه‌اندازی شده که هدف اساسی آن، توجه‌ی جامعه‌ی جهانی به وضعیت اسف‌بار زنان و ادامه‌ی سرکوب طالبان در این کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا