حمایت اتحادیه‌ی اروپا از تجارت زنان در افغانستان 

آی‌نور سعیدپور

پیترس اوستوبس رییس بخش روابط آسیایی اتحادیه‌ی اروپا، گفته است که برای اعطای قرضه‌های کوچک به زنان تجارت پیشه در افغانستان، 11.8 میلیون یورو کمک مالی را اختصاص می‌دهد. 

وزارت اقتصاد طالبان، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس از دیدار رییس بخش روابط آسیایی اتحادیه اروپا با سرپرست وزارت اقتصاد این گروه خبر داده و در مورد اختصاص کمک‌های مالی اتحادیه‌ی اروپا در بخش‌های مختلف در افغانستان نوشته است.  

بر بنیاد این خبرنامه‌، هیات اتحادیه‌ی اروپا گفته‌ که به هدف پشتیبانی از سکتور خصوصی و اعطای قرضه‌های کوچک به زنان تجارت‌پیشه در افغانستان این اتحادیه ۱۱.۸ میلیون یورو را اختصاص می‌دهد. 

در خبرنامه آمده که این اتحادیه با ۲۰ میلیون یورو در پروژه‌ی حفظ محیط زیست در ۲۵۰ قریه برای حدود ۳۰ هزار نفر فرصت‌های کاری ایجاد خواهد کرد. 

این کمک‌ها در حالی به زنان تجارت‌پیشه در افغانستان صورت می‌گیرد که پیش‌تر برنامه توسعه‌ی سازمان ملل متحد با نشر پژوهشی از وضعیت زنان تجارت‌پیشه در افغانستان گفت که کسب و کارهای زیر رهبری زنان منبع مهم اقتصادی برای آنان است؛ اما این تجارت‌ها با مشکل‌های جدی کم‌بود سرمایه و بازار مواجه اند. 

بر اساس پژوهش برنامه توسعه‌ی ملل متحد (یوان‌دی‌پی) ۴۱ درصد از ۳۱۰۰ کارآفرین زن در افغانستان به قرضه نیاز دارند؛ اما فقط پنج درصد آنان توانسته‌اند از طریق یک بانک یا موسسه‌های قرضه‌دهی کوچک قرضه به‌دست آورند و بسیاری این زنان متکی به گرفتن پول قرض از اعضای خانواده و دوستان شان هستند. 

گفتنی‌ست که پس از محدودیت‌های وضع شده بر کار زنان در بسیاری از بخش‌های و ممنوعیت آنان از کار؛ تجارت‌های کوچک و متوسط یکی از محدود بخش‌های است که زنان و دختران در آن مصروف کار استند. پس از ممنوعیت کاری زنان، بسیاری از آنان به تجارت‌های کوچک و متوسط رو آورده‌اند. 

باوجودی که طالبان کار زنان را در بخش‌ها تجارت‌های خصوصی ممنوع نکرده است؛ اما کار آنان از محدودیت‌های طالبان متاثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا