بحران اقتصادی در افغانستان؛ حدود شش میلیون زن نیازمند کمک‌ 

آی‌نور سعیدپور

.دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد یا اوچا، بار دیگر از بحران اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. بر اساس آمار این سازمان، در سال جاری میلادی حدود 23.7 میلیون نفر از جمله 5.9 میلیون زن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارد. 

اوچا با نشر گزارشی گفته است که برنامه‌ای نیازهای بشردوستانه و پاسخ‌گویی افغانستان در سال 2024 با شکاف مالی شدید روبه‌رو است. 

در این گزارش آمده است که افغانستان هم‌چنان با بحران پیچیده‌ی بشردوستانه مواجه است. به گفته‌ی اوچا این کشور هم‌چنان با مجموعه‌ای از چالش‌ها؛ از اثرات درازمدت دهه‌ها جنگ گرفته تا جابه‌جایی‌های طولانی، عدم توسعه، فقر و ناامنی غذایی تا بلایای طبیعی و تغییرات آب‌وهوایی را شامل می‌شود.  

اوچا در مورد افزایش افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه نوشته است: «در سال 2024، حدود 23.7 میلیون نفر از جمله 5.9 میلیون زن و 5.4 میلیون مرد به کمک های بشردوستانه نیاز دارند». 

این نهاد سازمان ملل متحد هم‌چنان از کم‌بود بودجه‌ی امدادی با توجه به آمار بلند نیازمندان نیز ابراز نگرانی کرده است. به گفته‌ی این سازمان تنها 238 میلیون دلار آمریکا برای نیازهای 3.06 میلیارد دلاری دریافت شده است که تنها 7.8 درصد از کل منابع را نشان می‌دهد. 

اوچا هم‌چنان نوشته است که در سال 2023، باوجود بودجه‌ی محدود، شرکای بشردوستانه در افغانستان توانستند به 32.1 میلیون نفر کمک کنند. بر اساس آمار این نهاد، در سال گذشته‌ی میلادی به 5.7 میلیون کودک و زنان باردار/شیرده در بخش تغذیه کمک ارایه کرده است. 

دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان تاکید کرده است که وضعیت بشردوستانه در افغانستان وخیم است و نیاز به اقدام فوری و بودجه برای رفع نیازهای بشردوستانه دارد.  

این نهاد سازمان ملل  متحد هم‌چنان گفته است که بدون کمک‌های اهداکننده‌ی فوری و مستمر، افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه زنان، کودکان و سال‌مندان با پیامدهای بالقوه وخیم روبه‌رو خواهند شد. 

پیش از این نیز بارها نهادهای که کمک‌های بشردوستانه را در افغانستان فراهم می‌کند، از کم‌بود بودجه برای کمک‌رسانی به افراد نیازمند در افغانستان هشدار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا