فعالان حقوق بشر، خواستار به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنستی در افغانستان 

حدیث حبیب‌یار

شماری از فعالان حقوق بشر افغانستان در اسلام آباد پايتخت کشور پاکستان با یک حرکت اعتراضی از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، خواهان به‌رسمیت‌شناسی «آپارتايد جنسیتی و نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان شدند. 

فعالان حقوق بشر افغانستان در پاکستان امروز سه‌شنبه (۱۶ آپریل) در یک نوار تصویری به رسانه‌ها می‌گویند که جامعه‌ی جهانی باید “آپارتاید جنسیتی” در افعانستان را به‌رسمیت بشناسد. 

آنان بیان می‌کنند: “زنان در افغانستان به قتل می‌رسند، ناپدید می‌شوند و مورد بازداشت و شکنجه قرار می‌گیرند. زن‌ستیزی گروه طالبان، برنامه‌ریزی شده است.”

این زنان می‌افزایند از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف جهان در برابر «نسل‌کشی هزاره‌ها» و به‌رسمیت‌شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان، پشتیبانی می‌کنند.

در این اعتراض که همه‌ی افراد را زنان تشکیل می‌دهند، خواهان توقف سرکوب زنان نیز در گوشه و کنار افغانستان شدند.

گفتنی‌ست که طالبان پس از به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان با صدور بیش از ۵۰ فرمان آزادی‌های اساسی و اولیه‌ی زنان را محدود کرده است. 

پیش از این نیز شماری سازمان‌های مختلف بین‌المللی از طالبان خواسته‌اند که حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان را رعایت کند.

طالبان اما در برابر همه‌ی محکومیت‌ها و اعتراض‌های زنان، مدعی اند که حقوق تمام شهروندان به‌ویژه زنان را مطابق با شریعت اسلامی تامین کرده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز شماری از اعضای جامعه‌ی مدنی افغانستان مقیم پاکستان و برخی دیگر از چهره‌های حقوق بشری، در واکنش به بازداشت زنان و دختران به‌دلیل آنچه طالبان «بدحجابی» می‌دانند، انفجارهای اخیر در غرب کابل، به‌رسمیت شناسی “آپارتاید جنستی” و هدف قراردادن هزاره‌ها، در شهر کویته‌ی پاکستان اعتراض کرده‌بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا