اهدای مدال افتخاری ریاست‌جمهوری کوزوو به زنان افغانستانی

آی‌نور سعیدپور

ویوسا عثمانی، رییس‌جمهور کوزوو مدال افتخاری ریاست‌جمهوری این کشور را با حضور رییس جمهوران چندین کشور و فعالان حقوق بشر به زنان افغانستانی و زنان معترض اعطا کرده است. 

عارفه فاطمی و مدینه دروازی، دو نفر از فعالان حقوق زن و زنان معترض در صفحه‌ی فیس‌بوک شان نوشته‌اند که روز (دوشنبه، ۲۷ حمل) این مدال را به نمایندگی از زنان افغانستانی دریافت کرده‌اند. 

Facebook/Madina Darwazi

عارفه فاطمی، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود از دریافت این مدال خبر داده و آنرا به زنان افغانستانی که برای حقوق شان مباره می‌کنند، تقدیم کرده است. “این مدال را تقدیم می‌کنم به تمامی زنان شجاعی که برای آزادی مبارزه می‌کنند.”

گفتنی‌ست که این مدال در حاشیه‌ی نشست «زنان، صلح و امنیت» که در سال جاری میلادی در کوزوو در حال برگزاری‌ست، به زنان افغانستانی اعطا شده است‌. 

مدینه دروازی، یکی دیگر از دریافت‌کنندگان این مدال افتخاری نیز در صفحه‌ی فیس‌بوک نوشته است: “این افتخار را پیدا کرده‌ایم تا مدال تهیه شده برای مبارزات و مقاومت زنان افغانستانی را دریافت کنیم”. 

احمدشاکر سنگی، خبرنگار افغانستانی که در این نشست حضور داشته، می‌گوید که مدال شجاعت زنان امسال به نمایندگی از زنان “شجاع” افغانستانی که برای عدالت، حق درس، تعلیم و کار در برابر طالبان مبارزه می‌کنند به عارفه فاطمی و مدینه دروازی تقدیم شده است. 

رییس‌جمهور کوزوو در مراسم اهدای این مدال گفته است که مردم کوزوو از مبارزات زنان افغانستانی حمایت می‌کنند.

گفتنی‌ست که زنان و دختران در افغانستان پس از حاکمیت طالبان از تمامی حقوق اولیه و اساسی‌شان محروم شده‌اند. آنان پس از وضع محدودیت های گسترده دست به اعتراض‌زده و مخالفت‌شان را با قانون‌ها و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی طالبان بیان کردند. اعتراض زنان خشونت‌های طالبان مواجه شده و حتا طالبان زنان معترض را زندانی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا