تاکید زنان بر حمایت از کارزار جهانی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان

لیدا بارز

اعضای جنبش هم‌بستگی زنان افغانستان، حمایت خود را از کارزار جهانی مبارزه با «آپارتاید جنسیتی»، اعلام کرده‌اند. زنان معترض هم‌چنین خواستار حمایت از این حرکت شده‌اند. این کارزار جهانی به هدف تدوین جرم‌ انگاری «آپارتاید جنسیتی» در کنوانسیون جنایت علیه بشریت است که باعث ایجاد یک چارچوب قانونی و حیاتی برای پاسخ‌گویی و حفاظت می‌شود.

فرزانه ایوبی، بنیان‌گزار جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش هم‌بستگی زنان افغانستان»، با نشر نوار ویدیوی حمایت این جنبش از کارزار به‌رسمیت شناسی «آپارتاید جنسیتی» را اعلام کرد. 

خانم ایوبی، می‌گوید که این کارزار با حمایت و اشتراک جنبش‌های اعتراضی زنان، نهادهای حقوق بشری و چهره‌های سرشناس ملی و بین‌المللی پیرامون به‌رسمیت شناسی جرم‌انگاری «آپارتاید جنسیتی»، در قانون بین‌المللی آغاز شده است.

وی می‌افزاید؛ این کارزار توسط زنان آغاز و رهبری می‌شود. 

بنیان‌گزار جنبش هم‌بستگی زنان افغانستان، از تمامی مردم در سراسر جهان می‌خواهد که از کارزار آپارتاید جنسیتی به رهبری زنان افغانستان حمایت کنند. 

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، زنان از آموزش، کار و از حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند. فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد، این رفتار طالبان در برابر زنان را «آپارتاید جنسیتی» می‌دانند. 

فعالان حقوق ‌بشر، نقض سیستماتیک و عمدی حقوق اساسی زنان از سوی طالبان را مصداق «آپارتاید جنسیتی» دانسته و از مراجع قضایی کشورها خواسته‌اند تا این پدیده را به‌رسمیت بشناسند.

با این حال زنان افغانستانی و ایرانی با راه‌اندازی کمپاینی از سوی «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» و نشر اعلامیه‌ای برای گسترش صدای زنان این کشور‌ها که با سیستم «آپارتاید جنسیتی» مبارزه می‌کنند؛ خواستار پایان دادن به این «جرم» شده‌اند.

در بیانیه‌ای این کارزار که در وب‌سایت رسمی این اتحادیه منتشر شده بود، آمده است که طالبان و جمهوری اسلامی باید به‌عنوان نظام‌های «آپارتاید جنسیتی» دسته‌بندی شوند.

پس از راه‌اندازی این کارزار، شماری زیادی از زنان معترض و جنبش‌های اعتراضی ازجمله، جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان، چتر اتحاد ملی زنان افغانستان و جنبش آزادگان در پاکستان، یکی پس از دیگری به این کارزار پیوسته‌اند. 

پیش از این شماری از زنان معترض و فعالان حقوق زن خواستار به‌رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شده اند. طالبان به دلیل سیاست‌های محدودکننده‌ی که بر زنان و دختران وضع کرده، به نقض گسترده‌ی حقوق بشری متهم استند.

فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق زنان، نخستین جلسه‌ی «کمپاین اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» را در هفته‌ی اول ماه اپریل با حضور بیش‌از چهل زن افغانستانی و ایرانی به‌صورت انلاین برگزار کرده‌اند. در این نشست، بر ضرورت اتحاد و هم‌بستگی بین زنان، گروه‌ها و قشرهای مختلف اجتماعی از ایران و افغانستان تاکید شد و زنان خواستار گسترش این کارزار و تداوم جلسه‌های آن شده‌‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا