بحران بشری در افغانستان و آسیب‌پذیری زنان 

آی‌نور سعیدپور

بخش آسیا پاسفیک کمسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از بحران بشری و وضعیت زنان و دختران افغانستانی ابراز نگرانی کرده است. 

کمسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که وضعیت انسانی و بسردوستانه در افغانستان هم چنان نگران کننده و وخیم است.

این نهاد سازمان ملل متحد، هم‌چنان نوشته است محدودیت‌های موجود بر زنان و دختران آنان را آسیب‌پذیر و نیازمند کمک‌های بشردوستانه کرده است. 

کمسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با اشاره به وضعیت موجود تاکید کرده که طرح پاسخ پناهندگان برای وضعیت افغانستان به‌روی دست‌رسی به آموزش و معاش تمرکز دارد.

گفتنی‌ست که طالبان آموزش را برای دختران بالاتر از صنف ششم ممنوع کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در حالی از نیازمندی زنان ابراز نگرانی کرده که پیش‌تر یونیسف نیز گفته بود که زنان و دختران در افغانستان بدترین بحران محدودیت‌های دست‌رسی نداشتن به آموزش، کار، سفر و خدمات عامه را تجربه می‌کند.

هم چنان زنان و دختران در نتیجه‌ی بحران بشری، بیش‌ترین آسیب را متحمل شده است. از سوی دیگر برگشت مهاجران از پاکستان که بر اساس سازمان جهانی مهاجرت ۸۰ درصد آنان زنان و کودکان اند، زلزله‌های سال گذشته‌ی هرات که در آن نیز زنان بیش‌تر متاثر شدند؛ زنان را بیش‌تر از پیش متاثر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا