حمایت یونیسف از آموزش دختران در افغانستان

حدیث حبیب‌یار

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، می‌گوید که در یک سال گذشته‌‌ به بیش از شش میلیون کودک در صنف‌های آموزشی خود که بیش‌تر آنان را دختران تشکیل می‌دهند، با تجهیزات آموزشی حمایت کرده است. 

یونیسف، امروز (یک‌شنبه، ۱۶ دلو) با نشر پیامی در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشته است که از میان ۶۸۶ هزار کودکی که در یک سال گذشته‌ی میلادی حمایت شده است ۶۰ درصد آنان دختران محروم از آموزش استند. 

یونیسف هم‌چنان گفته است که در سال ۲۰۲۴ میلادی نیز ۲۰۰ هزار کودک دیگر به مکتب‌های ابتدایی ثبت نام خواهند کرد.

بر اساس آمار یونیسف، کم‌تر از نیمی از کودکان زیر ۱۲ سال در افغانستان به مکتب‌های ابتدایی می‌روند و ۶۰ درصد از کسانی‌که به مکتب نمی‌روند، دختران هستند.

یونیسف حقوق و منافع هر کودک را ترویج می‌دهد. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در 190 کشور فعالیت می‌کند؛ تا این تعهد را به عمل تبدیل کند و تلاش های ویژه‌ای را برای رسیده‌گی به کودکان آسیب‌پذیر و محروم از آموزش، به نفع همه‌ی کودکان به خصوص دختران انجام می‌دهد.

تلاش‌های یونیسف برای حمایت از آموزش کودکان به ویژه دختران درحالی‌ست که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان دختران بالاتر از صنف ششم از مکتب رفتن منع شده‌اند و اجازه‌ی رفتن به دانشگاه‌ها نیز از آنان گرفته شده است.

ممنوعیتی که با واکنش‌های گسترده‌ی جهانی مواجه شده؛ اما طالبان تا هنوز هیچ یک از این محدودیت‌ها را بر نداشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا