ممنوعیت کار زنان چالشی در ارایه‌ی خدمات بهداشتی

لیدا بارز

لیو دپنگ، نماینده‌ی سازمان جهانی بهداشت برای افغانستان با ابراز نگرانی از عدم دست‌رسی مردم به خدمات بهداشتی در افغانستان گفته که سیاست‌های محدود‌کننده‌ی طالبان موانع جدی را فرا راه ارائه‌ی خدمات بهداشتی به مردم به‌ویژه برای زنان در این کشور ایجاد کرده است.

نماینده‌ی سازمان جهانی بهداشت روز جمعه، ۶ دلو، در نشستی که به‌ هدف پرداختن به نابرابری‌های جهانی در سلامت مادر، نوزاد و کودک برگزار شده بود، گفت: «آشفته‌گی سیاسی، فروپاشی اقتصادی و سیاست‌های محدودکننده‌ی طالبان، موانع جدی را برای خدمات ضروری مراقبت‌های صحی؛ به‌ویژه برای زنان افغانستان ایجاد کرده است.»

این مقام سازمان جهانی بهداشت، هشدار داده است که زنده‌گی میلیون‌ها زن و کودک در افغانستان با خطر روبه‌رو است. او گفته است: «ما نمی‌توانیم در برابر چنین بحران انسانی ناظر منفعل بمانیم.»

از سوی هم تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز روز جمعه، ۶ دلو در این نشست گفته که کشورهای با درآمد کم و متوسط با نرخ بالای از مرگ‌ومیر مادران روبه‌رو است.

او خاطرنشان کرده است: «پیش‌رفت متوقف شده است و هنوز هم هر دو دقیقه یک زن می‌میرد.»

این در حالی‌ست که چند روز پیش نیز سازمان جهانی بهداشت با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان همچنان با یک بحران انسانی پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گفته‌ی این نهاد، شهروندان افغانستان یک سیستم صحی بی‌ثبات را تحمل می‌کنند و با گرسنه‌گی شدید غذایی نیز روبه‌رو هستند. 

بربیناد این گزارش، در سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۹.۵ میلیون تن در بیش از ۲۰ هزار روستا در افغانستان با دسترسی‌ کم یا بدون دسترسی به ابتدایی‌ترین خدمات صحی و درمانی باقی مانده‌اند که بیش‌تر زنان و دختران متأثر از بحران صحی در افغانستان اند. 

‏هم‌زمان با این، سازمان جهانی بهداشت دیروز شنبه، ۷ دلو، از ایجاد یک کمپین آگاهی‌دهی گسترد‌ه‌ی در مناطق زلزله زده‌ی هرات خبر داد. 

این سازمان گفته است که در این کمپاین به کارکنان صحی و بسیجیان آموزش می‌دهد. در این کمپین به بیش از ۳۳۵۰۰ نفر از جمله ۱۶۰۰۰ زن از پیام‌های بهداشتی حیاتی بهره‌مند شده‌اند که از شیوع بیماری‌های بزرگ در افغانستان جلوگیری می‌کرد.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان بخش صحی در کشور با چالش‌های‌ جدی از جمله کمبود کادرهای صحی و پرسنل روبه‌رو شده است.

کمبود کادر صحی و درمانی در این کشور در حالی حس می‌شود که طالبان بر کارمندان صحی زن نیز محدودیت‌های فزاینده‌ی را وضع کرده که اکثر آنان مجبور به ترک وظیفه شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا