محرومیت بیش از ۹ میلیون تن از خدمات بهداشتی

آی‌‌نور سعیدپور

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد، حدود ۹.۵ میلیون تن در افغانستان در منطقه‌های زندگی می‌کنند که به امکانات بهداشتی دست‌رسی ندارند.

یونیسف، روز یک‌شنبه، ۸ دلو در صفحه‌ی اجتماعی اکس خود این اظهارات را نوشته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد هم‌چنان نگاشته است که با شرکای خود متعهد به ارایه‌ی خدمات بهداشتی اولیه و فرعی برای کودکان، زنان و خانواده‌ها است. «یونیسف و شرکای ما متعهد به تضمین ارایه خدمات صحی اولیه و فرعی برای هر کودک، زن و خانواده هستند.»

این در حالی‌ست که پیش‌تر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد نیز در گزارش سه ماهه‌ی خود از وضعیت حقوق بشری نگاشته است که زنان به دلیل حجاب و نداشتن محرم از دست‌رسی به خدمات بهداشتی محروم شده است.

پیش از این سازمان داکتران بدون مرز (۲۷قوس، ۱۴۰۲)نیز اعلام کرده بود، سیستم صحی افغانستان مدت‌هاست که به دلیل کم‌بود نیرو و بودجه با مشکل‌های زیادی روبه‌رو شده است.

این سازمان در گزارشی گفته که به دلیل تخریب زیر ساخت‌ها در سیستم صحی افغانستان، کم‌بود کارمندان صحی، وخامت اوضاع صحی و عدم تأمین نیازهای صحی، خطر مرگ‌ومیر در میان مردم نیز بیش‌تر شده است.

بربنیاد این گزارش، سقوط حکومت پیشین که سبب کاهش بودجه از سوی تمویل‌ کننده‌گان بخش صحت افغانستان شد، فشار بر سیستم صحی کشور نیز افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا