«اختطاف و آدم‌ربایی ماهیت رژیم طالبانی»

آی‌نور سعیدپور

شماری از زنان معترض بازداشت دختران به بهانه‌ی «بی‌حجابی» توسط طالبان را «اختطاف و آدم‌ربایی» عنوان کرده و می‌گویند که طالبان از این طریق به اخاذی، شکنجه و توقیف زنان دست‌زده اند.

جنبش اعتراضی زنان موسوم به «جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان» در واکنش به تداوم بازداشت دختران به بهانه‌ی بدحجابی، با نشر اعلامیه‌ای در شبکه‌ی اجتماعی اکس، نگاشته‌است که این رفتار طالبان ماهیت «تروریستی» این گروه را نشان می‌دهد.

این زنان معترض هم‌چنان، طالبان را به اعمال «خصمانه و زن‌ستیزانه» متهم کرده و افزوده است که اکنون طالبان به دست‌گیری و اختطاف زنان و دختران را روی دست گرفته و به بهانه‌ی «حجاب نامناسب» به اخاذی، شکنجه و توقیف زنان دست‌زده است.

جنبش زنان عدالت‌خواه افغانستان، هم‌چنان این اعمال طالبان را «وحشیانه» توصیف کرده و آنرا به شدت محکوم می‌کنند

این زنان معترض رفتار طالبان را غیرقانونی دانسته و از مردم افغانستان،جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های حامی حقوق بشر خواسته به بازداشت دختران توسط طالبان واکنش نشان داده و در این مورد اقدام‌های عملی انجام دهند.

در بخش از این اعلامیه، هم‌چنان آمده است که طالبان “ظرفیت و لیاقت” حکومت‌داری بر مردم افغانستان را ندارند. آنان افزوده است که راه‌حل بن‌بست کنونی تشکیل حکومت فراگیر، قانون‌مند و اساس رای مردم افغانستان است.

منابع محلی به خبرگزاری بانوان افغانستان تایید کردند که طالبان در روزهای چهار شنبه و پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، بار دیگر شماری از دختران جوان را به دلیل پوشش‌شان از دشت‌برچی کابل بازداشت کرده‌اند.

این در حالی‌ست که طالبان، از ماه پیش بازداشت‌ خودسرانه‌ی دختران جوان به اتهام «ترویج بدحجابی» را در کابل و شماری از استان‌های دیگر از جمله دایکندی، بامیان، کابل و در جدیدترین مورد در غزنی آغاز کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان در کابل دخترانی را حتا با وجود داشتن لباس بلند و روسری، تنها به‌‌‌دلیل پوشیدن کتانی و شلوار جین بازداشت می‌کنند.

در ادامه‌ی بازداشت خودسرانه‌ی دختران جوان از سوی طالبان، منابع مردمی در شهرستان مالستان از استان غزنی تایید می‌کنند که افراد طالبان روز (پنج‌شنبه، ۵ دلو) دو دختر نوجوان را در بازار «شینه‌ده» این ولسوالی به بهانه‌ی نداشتن حجاب بازداشت کردند.

گفتنی‌ست که طالبان از یک هفته به این‌سو نیروهایش را در منطقه‌ی دشت‌برچی افزایش داده و در هر خیابان و چهارراه چندین خودرو نظامی با نیروهای مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین مستقر کرده است.

رژیم طالبان این اقدام را تلاش برای اجرای احکام شریعت اسلامی می‌نامند و بازداشت زنان را تایید می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، این بازداشت‌ها را «‌تنبیه زنان بی‌حجاب» عنوان کرده است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه، دوم دلو با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، درباره‌ی بازداشت‌های اخیر دختران و زنان تاکید کرده که طالبان بیش‌تر زنان و دختران ساکن منطقه‌های هزاره‌نشین کابل مانند دشت‌برچی یا خیرخانه را که ساکنان آن تاجیک‌اند بازداشت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا