تجلیل از ولنتاین زیر پرچم طالبان

در چندین سال گذشته در آستانه‌ی روز ولنتاین، جوانان در سرتاسر افغانستان و حتی جامعه‌ی سنتی هرات از روز ولنتاین تجلیل می‌کردند. در این روز، گل‌فروشی‌ها گل‌ها و لوازم ویژه‌ی این روز را در دکان‌های شان می‌چیدند و با آن از مشتریان شان استقبال می‌کردند. در این میان مخالفت‌های زیادی نیز وجود داشت تا جایی‌که باری ریاست حج و اوقاف هرات در این زمینه اعلامیه‌یی نشر کرد و از مردم خواست ازین روز تجلیل نکنند و آن را خلاف ارزش‌های دین اسلام دانست.

ام‌سال اما ولنتاین در هرات حال و هوای دیگری داشت. خبری از گل‌فروشی‌ها با وسایل ویژه‌ی این روز نبود و کافه‌ها و رستورانت‌ها نیز هم‌چون روزهای عادی به کار خود ادامه دادند.

پری از هرات می‌گوید که تجلیل از روز ولنتاین نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم‌رنگ بود و تزیین‌هایی که برای این روز در گذشته انجام می‌شد، امسال به ندرت صورت گرفت.

به باور او، چون مردم احساس امنیت نمی‌کردند، کم‌تر ازین روز تجلیل کردند.

مرجان نیز چشم‌دید خود را از تجلیل این روز می‌گوید که ولنتاین حال و هوای سال‌های گذشته را نداشت.

او می‌افزاید هرات در گذشته نیز شهری با فضای سنتی بود اما با حضور طالبان محدودیت‌ها بیشتر شده و آزادی مردم بیشتر از پیش کم شده است.

با این حال، شماری از جوانان ازین روز در خانه‌های شان تجلیل کردند و برخی هم در شبکه‌های اجتماعی یادآوری کردند.

در کابل اما ازین روز کماکان تجلیل شد اما این تجلیل هم‌چون سال گذشته پررونق نبود و دیری نگذشت که بساط گل‌فروشان و خریداران از سوی سربازان طالب برچیده شد.

در سال‌های گذشته پل سرخ و برخی فروش‌گاه‌های بزرگ، به گونه‌ی خاص تزیین می‌شد و مرکز تجمع جوانان در روز عاشقان بود. ام‌سال اما این مراکز از سوی سربازان طالب بسته شد.

آناهیتا می‌گوید که درسال‌های گذشته از این روز با گل‌ها و تحفه‌های وِیژه از سوی جوانان و نوجوانان تجلیل می‌شد: «امسال نیز به رغم تمام تهدیدها و محدودیت‌ها تقریبا از این روز در کابل کماکان تجلیل شد اما ساعاتی بعد شماری از سربازان طالب به گل‌فروشی‌ها حمله کرده و مردم را متفرق ساختند.»

به باور آناهیتا این حرکت مردم و گل‌فروشان در روز ولنتاین نوعی اعتراض مدنی در برابر محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر مردم بود.

هر چند که طالبان در اعلامیه‌ی رسمی مانع تجلیل از روز ولنتاین نشدند اما شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هجوم سربازان طالب به گل‌فروشی‌های کابل هجوم برده، مردم را متفرق کردند و برخی دکان‌ها و مراکز فروش ویژه‌ی هدایای ولنتاین را بستند.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا