بحران گرسنه‌گی در افغانستان یک گام تا فاجعه فاصله دارد

تامس فیری، سخنگوی برنامه‌ی جهانی غذا هشدار می‌دهد که بحران گرسنه‌گی در افغانستان، فقط یک گام دیگر از مبدل شدن به یک فاجعه فاصله دارد.

تامس فیری، سخنگوی برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشیدن است و افت ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی عرصه را برای مردم تنگ‌تر می‌کند تا برای خود غذایی برای خوردن مهیا کنند.

آقای فیری می‌گوید: «با فرارسیدن زمستان سرد، مردم به فکر راه چاره برآمده اند. از هر ده خانواده، نه خانوادۀ آن غذای ارزان خریداری می‌کنند که ارزش غذایی آن کم است…از هر ده نفر، هشت نفر آن کمتر از حد نیاز خود غذا می‌خورند.»

برنامه‌ی جهانی غذا گزارش داده است که نیمی از کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان – حدود ۳.۲ میلیون کودک – در زمستان پیش رو به سوتغذیه‌ی حاد مبتلا خواهند شد.

ملل متحد در سال ۲۰۲۱ به یک میلیون کودک مبتلا به سوتغذیۀ حاد و نیم میلیون مادر باردار و شیرده مواد غذایی مورد نیاز را فراهم کرده است. آقای فیری گفت که برنامۀ جهانی غذا در نظر دارد که در سال ۲۰۲۲ این رقم را افزایش دهد.

سخنگوی برنامه‌ی جهانی غذا گفت که این نهاد در نظر دارد که در سال آیندۀ میلادی برای شاگردان مکتب در افغانستان غذا تهیه کرده و نیز به یک میلیون کودک نیازمند در سرتاسر آن کشور مساعدت نقدی کند.

آقای فیری می‌افزاید: «نیازمندی‌ها بسیار زیاد است. برای توقف دادن این بحران و جلوگیری از مبدل شدن آن به فاجعه به کار زیاد نیاز است. مسوول ما در افغانستان وضعیت را بسیار وخیم و شبیه سیل گرسنگی و تهی‌دستی توصیف می‌کند.»

برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که برای رسیدگی به بحران موجود بشری در افغانستان هر ماه به ۲۲۰ میلیون دالر ضرورت دارد؛ به این معنا که در سال ۲۰۲۲ این سازمان باید ۲.۶ میلیارد دالر در اختیار داشته باشد تا به ۲۳ میلیون نفر نیازمند در افغانستان کمک فراهم کند.

برای جلوگیری از وقوع این فاجعه، برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که عملیات بشردوستانه را در افغانستان تسریع کرده است. این نهاد که در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیون نفر در افغانستان مساعدت غذایی را فراهم کرده بود، اکنون گفته است که شمار افراد نیازمند به غذا در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به ۲۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا