باید از بحران افغانستان پیش‌گیری شود

نشست ویژه‌ی سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی امروز ۲۸ قوس برای بررسی وضعیت افغانستان در اسلام‌آباد برگزار شد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان این نخستین نشست درباره‌ی افغانستان است.

در این نشست امیرخان متقی به نمایندگی از طالبان اشتراک کرده است و نمایندگان 70 کشور و سازمان جهانی که از این میان 20 وزیر امور خارجه‌ی کشورهای مختلف اند حضور داشتند.

نماینده‌ی ویژه ایالات متحده برای افغانستان، نمایندگان کشورهای چین، روسیه و نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا نیز از شرکت‌کنندگان این نشست بوده اند.

نخست وزیر پاکستان در این نشست برای کمک‌های فوری بشری به افغانستان تاکید کرد و از آمریکا خواست تا پیش‌شرط‌هایش را برای کمک به افغانستان از میان بردارد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت که پیش‌شرط‌های دولت فراگیر، تروریسم، حقوق بشر و زنان سبب توقف کمک‌ها به این کشور و کار بانک‌ها شده است.

او افزود که اگر جامعه‌ی جهانی برای حل بحران افغانستان وارد عمل نشود، این بزرگ‌ترین بحران «خودساخته‌ی» بشر خواهد بود.

نخست وزیر پاکستان در اخیر از کشورهای اسلامی خواستند تا برای بهبود وضعیت افغانستان گامی بردارند.

عمران خان این نشست را فراتر از اقدامی نمادین خوانده و افزوده است که بیش از دو سوم جمعیت افغانستان با کمبود مواد غذایی روبرو اند و خطر گرسنگی جان کودکان زیادی را تهدید می‌کند.

وزیر امور خارجه‌ی عربستان نیز در این نشست گفت که باید به وضعیت کنونی افغانستان پایان داده شود.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه‌ی عربستان گفت که عربستان دارو و تجهیزان و کمک‌های غدایی به افغانستان فرستاده است.

گفتنی است که عربستان از جمله کشورهایی است که در دوره‌ی تسلط پیشین طالبان دولت آنان را به رسمیت شناخته بود. در این دوره اما تا کنون موضع مشخصی ندارد.

این نشست به دنبال راه‌کاری برای باز کردن راه کمک‌رسانی به این کشور است. کمک‌های مالی که برای افغانستان در نظر گرفته شده بود پس از تسلط طالبان به حالت تعلیق درآمده است.

وزیر  امور خارجه‌ی ترکیه نیز در این نشست کار با طالبان را برای پیش‌گیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان ضروری دانست.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه در سخن‌رانی‌اش گفت که کار با طالبان ضروری است و از این گروه خواست که تا برای بهبود وضعیت افغانستان حقوق زنان و دختران و دولت و فراگیر را برای مشروعیت داخلی و جهانی بپذیرند.

این در حالیست که تا کنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

گزارش‌گر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا