«افزایش حضور زنان در بست‌های دولتی، نیاز به زمان بیشتر دارد»

سهم کم زنان در بست‌های کلیدی اداره‌های دولتی، همواره مورد پرسش و انتقاد بوده است. بر اساس قطع‌نامه‌ی 1325 شورای امنیت سازمان ملل، باید تا سال 2020، سهم زنان در اداره‌های دولتی، به 30 درصد افزایش می‌یافت که نشد. برای پاسخ به برخی پرسش‌ها در این زمینه، با نرگس مومند حسن‌زی، گفت‌وگویی داریم که در ادامه می‌خوانید.

پرسش: اداره‌ی ارگان‌های محل چقدر مصمم است تا میزان حضور زنان در اداره‌های دولتی را افزایش دهد؟

پاسخ: ما تلاش داریم تا سهم زنان را نه‌تنها در بست‌های پایین اداری، بلکه در بست‌های دو و سه و حتی در بست‌های والی و معاونان ولایت، افزایش دهیم. یکی از تصمیم‌هایی که ما روی دست داریم، بحث گماشتن زنان در بست معاونان ولایت است که می‌خواهیم تعداد زنان را در بست‌های معاونیت مالی و اداری هم داشته باشیم که البته این بر می‌گردد به این که چقدر از زنان واجد شرایط را می‌توانیم در این بخش داشته باشیم. هم‌اکنون در بست‌های معاونیت اجتماعی 7 یا 8 ولایت زنان اند و ما در تلاش‌ایم که در تمام ولایات، معاونان زن داشته باشیم. ما با همکاری وزارت زنان و فعالان جامعه‌ی مدنی، طرزالعملی ساختیم تا در روزهای نزدیک، ده تا 12 معاون جدید را در ولایات معرفی کنیم.

پرسش: در حدود 70 اداره‌ی دولتی در هرات وجود دارد، ولی از این میان فقط در راس سه اداره زنان اند، چرا این تعداد این‌قدر کم است؟

پاسخ: متاسفانه برخی مشکلات وجود دارد، یکی این‌که، ارگان‌های محل در این زمینه، به تنهایی صلاحیت‌ ندارد. ما تلاش می‌کنیم، که میزان زنان را در سطح رهبری و ریاست‌ها بیشتر داشته باشیم، اداره‌ی مستقل ارگان‌های محل علاقه‌مند است که زنان بیشتری را با خود داشته باشد برای همین، به عنوان تبعیض مثبت، نمره‌ی بیشتری به زنان داده می‌شود.

پرسش: چند سال است که زنان در هرات دادخواهی می‌کنند تا بتوانند در شهرستان‌های 19گانه‌ سهم داشته باشند، چرا تا کنون زنی در شهرستان‌ها گماشته نشده است؟

پاسخ: ما خوش‌حال می‌شویم بتوانیم زنان را در سطح شهرستان‌ها نیز با خود داشته باشیم، اگر زنانی در هرات علاقه‌مند باشند. تا کنون ما علاقه‌مندی از زنان ندیدیم و من از زنان هرات می‌خواهم که در صورت علاقه‌مندی، خود را در این بست‌ها نامزد کنند.

پرسش: بر اساس قطع‌نامه‌ی 1325 شورای امنیت، قرار بود تا سال 2020، حضور زنان در بست‌های دولتی به 30 درصد برسد، چرا نشد؟

پاسخ: این مشکلی است که از سال‌های سال وجود دارد و در طول دو یا سه سال نمی‌توانیم حل کنیم، ما برای حل این مشکل، نیاز به زمان بیشتری داریم. در بسیاری از اوقات، مشکل ما این است که زنان کم‌تر در این بست‌ها علاقه‌مندی نشان می‌دهند.

پرسش: مسئله‌ی آزار و اذیت زنان در اداره‌های دولتی، یک چالش قدیمی است، چه برنامه‌یی دارید که اداره‌ی دولتی برای زنان مصؤون باشد؟

پاسخ: متاسفانه این مشکل قدیمی است، ما ریاست مشخصی به نام ریاست جندر داریم و  یکی از برنامه‌هایی که آنان روی دست دارند، برگزاری برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد خشونت‌ها برای کارمندان زن و مرد اداره‌های دولتی است.

ترتیب: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا