ناامنی عامل عمدۀ افزایش خشونت‌ها در بامیان

بامیان از جمله ولایت‌های مرکزی افغانستان است، زندگی زنان در این ولایت همانند سایر ولایت‌های افغانستان خالی از مشکل نیست. عرف‌وعنعنات ناپسند، ازدواج‌های اجباری، ناامنی، محروم ماندن دختران از حق تحصیل، عدم دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی، عدم آگاهی مردان از حقوق اساسی زنان از اساسی‌ترین چالش‌های زنان در ولایت بامیان عنوان می‌شود. برای بحث بیشتر پیرامون این موضوعات، خبرگزاری بانوان افغانستان، با منصوره واثق، فعال مدنی و فعال حقوق زن در این ولایت، گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

معرفی؟

پاسخ: در سال 1370ه.ش در ولایت بامیان متولد شدم و تحصیلات‌ام را در رشته‌ی حقوق و علوم سیاسی به پایان رساندم و اکنون در بامیان به عنوان فعال مدنی و فعال حقوق زن فعالیت می‌کنم.

پرسش: فعالیت‌های تان را از چی زمانی آغاز کرده‌اید؟

پاسخ: فعالیت‌هایم را از سال 1388 ه.ش آغاز کردم، از آن زمان تا اکنون در  زمینه‌ی حقوق و خواسته‌های زنان ولایت بامیان دادخواهی‌های زیادی داشتم.

درقدم نخست با ایجاد (انجمن زینبیه‌ی خواهران سنگ‌تخت) خواستیم تا برای زنان محروم بامیان دادخواهی کنیم.

پرسش: عمده‌ترین مشکلات زنان در ولایت بامیان چیست؟

پاسخ: عمده‌ترین مشکلات زنان در ولایت بامیان، عرف‌وعنعنات ناپسند، فقر، ناامنی، ازدواج‌های اجباری، محروم ماندن دختران از حق تحصیل، خشونت‌های خانواده‌گی، عدم دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی و عدم آگاهی مردان از حقوق اساسی زنان است.

پرسش: پیش‌تر در رابطه به عدم دسترسی زنان به نهادهای عدلی وقضایی گفتید، چه چیزی سبب عدم دسترسی زنان به نهادهای عدلی و قضایی در بامیان شده است؟

پاسخ: ناامنی و وجود خشونت‌های پنهان درشهرستان‌های دور دست ولایت بامیان سبب شده تا زنان به نهادهای عدلی وقضایی دسترسی کم‌تری داشته باشند و این موضوع سبب افزایش خشونت‌ها در آن مناطق شده است.

بارها با همکاری فعالان حقوق زن و فعالان مدنی به دادخواهی پرداختیم، اما تا اکنون این مشکل  همچنان پا برجاست.

پرسش: وضعیت تحصیلی دختران دانش‌آموز در بامیان چگونه است؟

پاسخ: متاسفانه در بیشتر مناطق این ولایت دختران به دلایل‌های مختلفی چون؛ عرف‌وعنعنات ناپسند، فقر، ناامنی و ازدواج‌های اجباری از آموزش محروم می‌مانند.

پرسش: در رابطه به حضور زنان در ادارات دولتی ولایت بامیان بگویید؟

پاسخ: بله، خوشبختانه زنان در ادارات دولتی ولایت بامیان حضور پر رنگ دارند و هر سال حضور شان گسترده تر می‌شود.

زنان در این ولایت توانسته سهم بیست درصدی را در ادارات دولتی داشته باشند، که در مقایسه به سایر ولایت‌ها این آمار چشم‌گیر است.

مصاحبه کننده: عارفه مهدوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا