شکایت زنان شاغل از نبود کودکستان‌ در اداره‌های دولتی

شماری از کارکنان زن در اداره‌های دولتی هرات از نبود شیرخوارگاه و کودکستان برای نگه‌داری از کودکان‌شان شکایت دارند. این در حالیست که بر اساس قانون کار افغانستان اداره‌ها مکلف اند جهت مراقبت از کودکان کارکنان زن، در محوطه‌ی اداره شیرخوارگاه و کودکستان ایجاد کنند و هم‌چنان بر اساس ماده‌ی یک‌صدوبیست و دوم این قانون، برای مادران دارای کودک شیرخوار برعلاوه‌ی وقفه‌ی صرف غذا، وقت اضافی که کمتر از 30 دقیقه نباشد، بعد هر سه ساعت به‌خاطر شیردادن کودک در اطاق کودک محل کار داده می‌شود. این وقفه‌ها شامل وقت کاررسمی است.

این قوانین اما چقدر در اداره‌های دولتی هرات رعایت می‌شود، شماری از زنان کارکن در اداره‌های دولتی می‌گویند، با وجود این قانون اما در اداره‌ی شان هیچ کودکستان و شیرخوارگاهی وجود ندارد.

سمیرا استاد یکی از مکتب‌های دولتی در هرات می‌گوید، برای رفتن به کار، مجبور است دختر یک‌ساله‌اش را نزد خویشاوندان‌اش نگهدارد.

او دلیل این کار را نبود کودکستان و شیرخوارگاه در محیط کاری اش عنوان می‌کند و می‌افزاید، مدتی دختر اش را به همراه‌اش به مکتب می‌برد و خدمه‌ی مکتب در بدل مقدار پولی از او مراقبت می‌کرد، از چندی به این سو اما مدیر مکتب از او خواسته تا دختر اش را به مکتب نیاورد.

این مسئله برای سمیرا که فاصله‌ی خانه‌اش تا مکتب کیلومترها راه است، نگران‌کننده است.

فاضله، نیز کارمند یکی از اداره‌های دولتی هرات است. او نیز پس از رخصتی ولادی‌اش مکلف به حاضر شدن در وظیفه شد، در حالی‌که هیچ کودکستان یا شیرخوارگاهی در اداره‌ی شان وجود ندارد.

او می‌گوید، این مسئله برایش نگران‌کنند است و شاید به همین دلیل مجبور به ترک وظیفه شود.

در همین حال، شماری دیگر از کارکنان اداره‌های دولتی از این وضعیت شاکی اند.

بهشته (مستعار)، استاد دانشگاه هرات اما از دوری راه کودکستان تا دانشکده‌یی که تدریس می‌کند شکایت دارد.

او می‌گوید، فاصله‌ی شیرخوارگاه تا دانشکده‌ی که او تدریس می‌کند خیلی زیاد است و برای رفتن به شیرخوارگاه با مشکل مواجه می‌شود.

مسوولان در ریاست کار و امور اجتماعی اما دلیل نبود کودکستان و شیرخوارگاه در برخی اداره‌های دولتی را کم‌بود جای عنوان می‌کنند.

قیوم افغان رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید، چالش اصلی کم‌بود جای است، در صورتی‌که اداره‌ها جای خالی برای ساختن شیرخوارگاه یا کودکستان داشته باشند، ریاست کار در قسمت تعیین مربی آن‌ها را همکاری می‌کند.

وی می‌افزاید، بارها به اداراتی چون معارف و برخی ادارات در مجتمع اداری ولایت مکتوب فرستاده شده تا در صورتی که به تعداد ده کودک در این اداره‌ها وجود داشته باشد، ریاست کار برای آن‌ها مربی بخش کودکستان بفرستد اما در بسیاری از این اداره‌ها جای مناسب برای ایجاد کودکستان وجود ندارد.

«در سرتاسر هرات، معارف نتوانست اتاق‌های کودک را ده مکتب را فراهم کند تا ما مربی بفرستیم.»

به گفته‌ی آقای افغان این قانون شامل اداره‌ها یا مکاتبی می‌شود که دست کم، ده کودک در آن وجود داشته باشد، تا کودکستان ایجاد شود و ریاست کار، برای شان مربی بفرستد.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا