کمپاین جهانی مبارزه با آپارتاید جنسیتی در افغانستان

لیدا بارز

اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان می‌گویند که کارزاری را برای به رسمیت‌شناسی «آپارتاید جنسیتی» راه‌اندازی کرده است.

اعضای این ائتلاف هدف از راه‌اندازی این کارزار را حمایت و تعقیب از کارزار جهانی فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان دانسته و کارزار شان را تحت عنوان «کارزار جهانی علیه آپارتاید جنسیتی تا به رسمیت شناسی رژیم آپارتاید» به راه انداخته‌اند.

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی در اعلامیه‌ای گفته است که از قرینه‌ها و برندهای «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» بر می‌آید که در پی مصادره‌ی مبارزات زنان افغانستان به نفع یک هدف سیاسی شخصی و مقطعی است.

کارزار «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» از سوی فعالان ایرانی، افغانستانی و پاکستانی راه‌اندازی شده است.

در اعلامیه‌ای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی آمده است که به افراد «استفاده‌جو و فرصت‌طلب» اجازه نمی‌دهد تا از نشانی مبارزات زنان به سود سیاست‌های مقطعی مبتنی بر منافع شخصی یا گروهی خاص استفاده کند.

پس از روی کار آمدن طالبان، زنان و دختران از اساسی‌ترین حقوق شان محروم شده‌اند. آنان برای مطالبه‌ی حقوق شان دست به اعتراض زدند که با موجی از دست‌گیری، شکنجه و زندان طالبان روبه‌رو شده‌اند. 

طالبان هم‌چنین محدودیت‌های شدیدی را بر زنان و دختران وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان و دختران افغانستان از آموزش و کار محروم هستند.

کارشناسان سازمان ملل متحد نیز سیاست‌های طالبان علیه زنان را «آپارتاید جنسیتی» می‌خوانند و خواستار به رسمیت‌شناسی این گونه آپارتاید به‌عنوان جنایت علیه بشریت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا