تاکید زنان معترض بر شکل‌گیری حکومت دموکراتیک در سال ۱۴۰۳

آی‌نور سعیدپور

گروه از زنان معترض موسوم به «جنبش شنبه‌های ارغوانی» در ولایت‌های متخلف کشور دورهم آمده و سال جدید خورشیدی را تجلیل کردند. این زنان معترض هم‌چنان در سال جدید بر شکل‌گیری “حکومت مشروع، دموکراتیک و غیرمتمرکز” تاکید کردند. 

اعضای این جنبش اعتراضی می‌گویند که سال گذشته برای شهروندان کشور به‌ویژه زنان و دختران، حرکت‌های اعتراضی و قوم‌های آسیب‌پذیر؛ سال پر از سرکوب، محرومیت، بازداشت، شکنجه، ظلم و ستم بوده است. 

در بخش از اعلامیه این زنان معترض که به خبرگزاری بانوان افغانستان فرستاده شده؛ آمده است: « طالبان در سال ۱۴۰۲، زیر نام تطبیق فرهنگ افغانیت و اسلامیت، سیاست تبعیض جنسیتی بی‌رحمانه‌ای را عليه زنان و دختران به هدف حذف آنان از جامعه افغانستان شدت بخشیده و حتا دست به اخطتاف زنان و دختران به‌ویژه بانوان “تاجیک” و “هزاره” زدند که متأسفانه همین اکنون نیز این سرکوب غیر انسانی ادامه دارد.» 

این زنان معترض هم‌چنان بر تجلیل از سال‌نو خورشیدی تاکید کرده و می‌گویند که گرامی‌داشت از جشن باستانی “نوروز” نقطه‌ی وصل اقوام مختلف کشور، سبب اتحاد و هم‌بستگی است.

این در حالی‌ست که طالبان برای سومین سال متوالی تجلیل از نوروز را منع کرده است. این گروه تجلیل از جشن باستانی “نوروز” را حرام عنوان کرده و روز رخصتی به این مناسبت را نیز از تقویم حذف کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا