اهدای مدال شجاعت به لیلا حیدری در هالند 

آی‌نور سعیدپور

لیلا حیدری، بنیان‌گذار کمپ مادر و فعال حقوق زن افغانستانی مدال شجاعت را از خانواده‌ی سلطنتی هالند به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه‌ی آموزش دختران و زنان افغانستانی، درمان و حمایت معتادان مواد مخدر به‌دست آورد.  

خانواده‌ی سلطنتی هالند با نشر بیانیه‌ای نوشته است که نشان «گئوزن» (Geuzenpenning) توسط شاهدوخت مارگریت به دلیل فعالیت‌های شجاعانه‌ی خانم حیدری به وی اعطا شده است. 

لیلا حیدری، پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان به گونه‌ی مخفیانه یک مرکز آموزشی و صنایع دستی برای دختران و زنان را در سال 2021 تأسیس کرده است. دختران و زنان در این‌جا آموزش می‌بینند و لباس، قالیچه و جواهرات را برای کسب درآمد می‌سازند. پس از به قدرت رسیدن طالبان، زنان و دختران از کار و آموزش و سایر فعالیت‌های اجتماعی و مدنی از سوی رژیم طالبان محدود شده است. 

این جایزه از سال ۱۹۸۷ همه‌ساله برای جنبش‌های آزادی‌بخش و فعالان حقوق‌بشر که برای دموکراسی و علیه دیکتاتوری، نژادپرستی و تبعیض مبارزه می‌کنند، اهدا می‌شود. 

لیلا حیدری از ازدواج در 12 سالگی تا مبارزه برای حقوق زنان و دختران 

وب‌سایت نشان گئوزن در مطلبی زندگی‌نامه‌ی این فعال حقوق زن افغانستانی را نوشته است. لیلا حیدری در سال 1978 در پاکستان به دنیا آمده و سپس به ایران پناهنده شده است. خانم حیدری در سن 12 سالگی با یک روحانی ازدواج و در 13 سالگی اولین فرزندش را به دنیا آورده است. حیدری در 19 سالگی از همسرش جدا شد. طبق قوانین اسلامی، سه فرزند وی نزد پدرشان باقی ماندند. او، در رشته ادبیات فارسی، روان‌شناسی و الهیات تحصیل کرد. وی، هم‌چنان فیلم‌ساز و شاعر نیز هست. 

کمپ مادر 

حیدری در سال 2009 به افغانستان نقل مکان کرد. او، در کابل برادرش حکیم را پیدا کرد که با صدها معتاد دیگر در زیر پل سوخته زندگی می کرد. حیدری با انگیزه‌ی وضعیت برادرش، مشکل بزرگ و سپس رو به رشد مواد مخدر در افغانستان و فقدان کلینیک‌های ترک اعتیاد توسط دولت، یک کلینیک ترک اعتیاد پیشگامانه را در سال 2010 تأسیس کرد. این مرکز توسط اولین مشتریانش کمپ مادر نامیده شد. برادرش حکیم که اعتیاد خود را با رنگ‌های بلند بر اعتیاد غلبه کرده بود، درمانگاه او را اداره می‌کرد، جایی که زنان و مردان به صورت رایگان در آنجا درمان می‌شدند.  

رستورانت تاج بیگم 

خانم حیدری برای تامین هزینه‌های کمپ مادر، رستورانی به نام تاج‌بیگم تاسیس کرد که به یکی از رستوران‌های پرجنب‌وجوش کابل تبدیل شد. این رستورانت محلی برای شب‌های موسیقی و شعرش معروف بود و در میان روشن‌فکران، نویسندگان، روزنامه نگاران و خارجی‌ها محبوبیت داشت. پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال 2021، این رستورانت توسط افراد مسلح و مردم محلی تخریب شد و معتادان نیز از کلینیک بهبودی بیرون رانده شدند. حیدری در این مورد گفته است: «احساس می کردم زلزله آمده و همه چیز را از من گرفته است.» 

در بیانیه‌ای خانواده‌ی سلطنتی هالند آمده است که حیدری پنج ماه پس از تخریب رستورانت‌اش، تصمیم گرفت مخفیانه «مرکز آموزشی مادر» و صنایع‌دستی را برای زنان در کابل ایجاد کند. 

در این بیانیه آمده است که دختران و زنان در این‎‌جا دوره‌های آموزشی کوتاه مدت خیاطی و ساخت جواهرات را می‌آموزند. در دوره‌های آموزشی طولانی مدت از دوره‌ی ابتداییخ تا متوسطه درس‌های مانند ریاضی، فزیک و انگلیسی و هم‌چنین درس‌های کامپیوتر، خوش‌نویسی، عکاسی و نقاشی را نیز فرا می‌گیرند. گفته می‌شود که 1500 زن و دختر برنامه‌های آموزشی را در سه سال گذشته تکمیل کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا