تاکید نصیراحمد فایق، بر شکل‌گیری حکومت مشروع و فراگیر در افغانستان

لیدا بارز

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت گفته که افغانستان با یک بحران شدید مواجه است. برای ایجاد ثبات و ادغام مجدد این کشور در نظام بین‌الملل، نیاز به نظام مشروع و فراگیر مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ی مردم است.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی تمدید ماموریت هیأت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) جمعه‌شب، ۲۵ حوت برگزار شد و اعضای این شورا به آن رای مثبت دادند.

سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در این نشست گفت که طالبان باید چنان‌که به جهان و مردم افغانستان تعهد سپرده بودند، به حقوق بشر احترام بگذارد و مشارکت زنان را تضمین کنند.

آقای فایق هم‌چنین گفته است: «ایجاد ثبات در افغانستان و ادغام مجدد آن در نظام بین‌الملل مستلزم یک سیستم حکومتی مشروع، فراگیر، با نمایندگی مبتنی بر عدالت، حاکمیت قانون و اراده‌ی مردم است که به نیازها و نگرانی‌های مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی پاسخ دهد.»

او نقش یوناما در ارتقای صلح، ثبات و حکومت‌داری فراگیر در افغانستان و هم‌چنین نظارت و گزارشی‌دهی در مورد حقوق بشر، از جمله وضعیت زنان و دختران را حیاتی خوانده است.

وی هم‌چنین امیدواری کرده است که تمرکز سازمان ملل متحد بر گفت‌و‌گوهای سیاسی در کنار سایر جنبه‌های ماموریت یوناما در کابل، بر اولویت‌دهی این سازمان تاکید کرد و آن را حیاتی و مهم خواند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماموریت یوناما را برای یک سال دیگر‌ تا (۱۷ مارچ ۲۰۲۵) تمدید کرد.

این در حالی‌ست که عمل‌کرد یوناما در دو سال اخیر در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، با انتقادهای گسترده‌ی به‌همراه بوده است. از دید منتقدان، این نهاد در زمینه‌ی دفاع از حقوق بشر و ایجاد عمل‌کرد مؤثر فعالیت نداشته است. هم‌چنین به‌باور منتقدان، یوناما در این دو سال بیشتر با طالبان در تعامل بوده است.

از سوی هم پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای تمدید ماموریت یوناما از سوی جاپان ترتیب شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا