یک کاره‌گاه تولید و بسته‌بندی مواد غذایی در فراه برای دانشجویان بازمانده از تحصیل زمینه‌ی کار را فراهم کرده است

یک بانوی تجارت‌پیشه در فراه از سرمایه‌ی شخصی‌اش یک کارگاه پروسس مواد غذایی ایجاد کرده و دانشجویان دختر بازمانده از تحصیل را سرگرم کار ساخته است.

حلیمه احمدی مسوول این کارگاه می‌گوید هدف از این کارش حمایت از زنان فقیر، بی‌سرپرست و دختران بازمانده از تحصیل بوده و  برای ۱۰ خانم و دختر‌ بازمانده از تحصیل زمینه‌ی کار فراهم کرده و امیداور است این تعداد افزایش پیدا کند.

وی گفت که:  “اداره محلی ولایت فراه تا کنون مانع کار مان نشده و خودم به بازار میروم و وسایل شرکت خود را خریداری می‌کنم. روزانه 150 تا 200 بوتل مواد غذایی و ترشی باب تولیدات دارم.”

از سوی هم از دانش‌جویان و زنان می‌گویند که به دلیل فرار از وضعیت بد روحی پس از بسته شدن مکتب ها و ممنوعیت ها برای زنان به ترشی سازی، بسته بندی و پروسس مواد غذایی روی آورده اند.

فریده عزیزی از ایجاد این کارگاه ابراز خرسندی کرده و می‌گوید اکنون وضعیت اقتصادی‌اش نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده است.

“بیش از 1 سال است که در این شرکت کار می‌کنم، اقتصاد ما ضعیف بود و شوهر من هم کاریگر است گاهی به خاطر به  ایران می‌رود و گاهی در فراه می باشد، پولی که می‎گیرم اگرچه کفایت نمی‌کند اما بازهم بهتر است.”

مژگان شریفی، یکی از محصلان بازمانده از تحصیل می‌گوید که به دلیل رهایی از مشکلات روحی روانی به کار مشغول شده است.”

فریحه دانش‌جوی سال سوم دانشگاه بود، وی همچون دختران زیادی پس از بسته شدن دانشگاه به دلیل بیکاری و وضعیت بد روحی، ها به کار در کارگاه ها روی آروده است.

او گفت که: “تقریبا پنج ماه میشه که اینجا کار میکنم، البته مه قبلن درس میخواندم، صنف سوم پوهنتون بودم و حالی روی اوردم به ترشی سازی، خوشحالم که کار میکنم البته اگر درس میخواندیم که بهتر بود و حالی چون دانشگاه‌ها به روی ما قطع شده خوشحال هستیم که کار میکنیم و عایدی از خود بدست میاوریم.”

از سوی دیگر مسوولان اتاق های تجارت زنان در حوزه‌ی غرب اطمینان می‌دهند که از زنان تجارت پیشه حمایت خواهند کرد.

بهناز سلجوقی رییس هیئت مدیره این اتاق می‌گوید که: ““قرار است نمایشگاها و برنامه‌های ظرفیت سازی برای رشد تجارت زنان در ولایت فراه برگزار شود و  ما از این زنان حمایت می‌کنیم.”

این درحالی‌ست که پس از ممنوعیت رفتن دختران و زنان به مکتب، دانشگاه و موسسات اکنون کارگاه های قالین بافی، ترشی سازی، خامک دوزی، خیاطی و دیگر صنایع دستی شاهد حضور بیشتر زنان برای کار هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا