ازدواج 85 زوج در دو مراسم جداگانه به گونه‌ی دسته جمعی در هرات

مراسم عروسی ۵۰ زوج جوان در ولایت هرات از سوی یک نهاد خیریه به گونه‌ی دسته جمعی برگزار شد.

این مراسم عروسی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ سرطان) با حضور شمار زیادی از جوانان وفرهنگیان این ولایت در شهرک جبرئیل این ولایت برگزار شد.

مسوولان برگزاری این جشن، مصارف برگزاری آن را، ۱ تا یک‌نیم میلیون افغانی گفته و راه اندازی عروسی دسته جمعی، برای کسانی که توان پرداخت مبالغ هنگفت برای ازدواج ندارند را یک کمک بزرگ خوانده و می‌گویند که تلاش دارند با هزینه‌ی کم، زمینه‌ی ازدواج آسان برای جوانان را فراهم کنند.

سید علی رضوی، مسوول برگزاری این مراسم، می‌گوید که برای هر زوج به ارزش ۲۰ تا ۳۰‌هزار افغانی جهیزیه آماده شده است.

او گفت که: “یک مقدار جهیزیه ابتدایی توسط خیرین آماده کرده و برای این زوج‌ها تسلیم شده تا بتوانند دو جوان زندگی را آغاز کنند و تمام این مصارف 20 تا 30 هزار افغانی شده است.”

در همین حال، زوج‌های جوانی که در این مراسم اشتراک کرده‌اند، می‌گویند که برای نهادینه شدن فرهنگ عروسی با هزینه کم و جلوگیری از فساد اخلاقی و هزینه گزاف عروسی ها، تصمیم گرفته‌اند مراسم عروسی شان به طور دسته‌جمعی برگزار شود.

مژگان و علی یکی از زوج های این مراسم می‌گویند که مشکلات اقتصادی و مصارف گزاف باعث شده بود نتوانند زندگی مشترک شان را آغاز کنند. 

به گفته‌ی این زوج، جوانان باید از رسم و رواج‌های ناپسند دوری کنند و مطابق با دستورهای اسلامی و با درنظرداشت شرایط اجتماعی عروسی‌شان را جشن بگیرند.

زینب حسینی، یک تن از عروسان در مراسم  امروز، گفت که دوسال از نامزدی اش سپری می شد اما به دلیل مشکلات اقتصادی نامزدش نمیتوانست که مراسم عروسی را برگزار کند.

وی از اشتراک در این مراسم خوشحال است و می‌گوید: “بسیار جای خوشبختی است که همچو جوانان را داریم که همچنان مراسم را راه‌اندازی می‌کنند و از مصارف گزاف جلوگیری می‌کنند.”

گفتنی‌ست که ۳۵ زوج دیگر نیز در مراسم جداگانه در هرات امروز مراسم عروسی شان را برگزار کردند.

 این عروسی‌های جمعی در حالی برگزار می‌شود که ارزش‌های ناپسند در جامعه باعث شده که بسیاری از جوانان برای پیدا کردن هزینه‌ی عروسی‌شان کشور را ترک کنند و به کشورهای همسایه برای کار بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا