زنان آرایشگر در برابر منع فعالیت شان: تنها نان‌آور خانواده هستیم

نزدیک به دو سال از تسلط دوباره‌ی طالبان به افغانستان می‌گذرد. طی این دو سال طالبان بیشتر از ۵۰ فرمان ممنوعیت بر زنان و دختران در افغانستان صادر کرده اند.

به تازگی وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان فرمانی مبنی بر بسته شدن آرایشگاه های زنانه در کابل و تمام ولایت‌ها صادر کرده است.

در این فرمان گفته شده است که آرایشگاه‌های زنانه تا تاریخ پنجم، ماه پیش‌رو (۵ اسد) وقت دارند تا قرار داد های شان را فسخ و دروازه های آرایشگاه های شان را ببندند.

شماری از آرایشگر ها در هرات می‌گویند که ممنوعیت بر‌‌ کار و‌ بار شان یگانه راه در‌آمد را از آنان گرفته و آنان را با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد ساخت.

بنفشه(نام مستعار) صاحب یکی از آرایشگاه های زنانه در هرات است، می‌گوید با بسته شدن آرایشگاه ها نگران تامین مصارف خانواده اش است.

او گفت: “کار ما هیچ مخالفت شرعی ندارد، ما با مردان در محیط مختلط کار نمی‌کنیم، هرات جامعه‌ی سنتی است، مردم در حد امکان دستور های شرعی را رعایت می‌کنند، من فکر میکنم که به جای پیاده سازی دین این ها مسایل سیاسی مربوط به حذف زنان از اجتماع است، بسیار زیاد نگران آینده خود و تامین مصارف خانواده خود هستم و امیدوارم حکومت احساساتی با موضوعات برخورد نکند و ببینند هر فرمان زندگی چقدر خانواده را با چالش مواجه می‌کند، اگر ما زن هستیم حق زندگی و کار نداریم اما در خانواده‌ی ما مردان و کودکان هم هستند که نیاز به غذا و زندگی دارند.”

ستاره دانشجوی دانشکده انجینری در یکی از دانشگاه‌های هرات بود، می‌گوید از بی سرنوشتی به یاد گرفتن آرایشگری روی آورده است اما اکنون این انگیزه را نیز از وی خواهند گرفت.

“سال دوم انجینری بودم، طالبا آمد، یک سمستر درس خواندم که دانشگاه‌ها بسته شد، بی نهایت وضعیت روحی روانی من خراب بود آمدم در این آرایشگاه که مشاهده می‌کنید تا آرایشگری یاد بگیرم هم وقتم بگذرد و از حالت افسردگی بیرون شوم و هم یک هنر بیاموزم، ولی یک بار دیگر قرار است ای دریچه و روزنه هم بر روی ما بسته شود و نمیفهمم می‌ترسم از اینکه بیکاری دوباره و نبود درس، تحصیل و کار از من چه خواهد ساخت”

در همین حال فعالان حقوق زن می‌گویند که محرومیت زنان و دختران افغانستان از حقوق شان آنان را بیشتر از پیش متضرر خواهد ساخت.

مریم آروین فعال حقوق‌زنان‌‌ می‌گوید که: “امیدوار هستیم جو حاکم در افغانستان بدانند که سیاست ها و پالیسی های شان در نزدیک به دو سال گذشته در برابر زنان افغانستان جز اینکه باعث افزایش و گسترش سطح نا امیدی ها در میان زنان افغانستان و ترس از آینده مبهم و افزایش سطح خودکشی ها شده باشه چیزی فراتر از‌ این نبوده است.”

این درحالی‌ست که پیش از این نیز ریاست امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان در هرات به تمام آرایشگاه های زنانه دستور داده‌ بود که برای آرایش از موادی استفاده کنند که برای وضو ضرر نداشته باشد و حضور مردان در آرایشگاه‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده بود. 

این در حالی‌ست که زنان از کار در موسسات خارجی و غیردولتی و همچنان در دفترهای سازمان ملل متحد نیز منع شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا