اشتراک در نمایشگاه‌های بین‌المللی؛ رویای که قندی‌گل در تلاش تحقق آن است

قالین‌بافی در افغانستان قدمت چند هزار ساله دارد. این صنعت عمدتاً “کاری زنانه” تلقی می‌شود. حضور زنان در این صنعت از گذشته تاکنون فراز و فرود‌های زیادی داشته است اما در گوشه‌ای از هرات قندی گل سادات با ایجاد کارخانه‌‌ی کوچک تولید قالین، سعی در زنده نگه‌داشتن صنعت قالین‌بافی و اشتغال‌زایی برای زنانی دارد که به دلیل مشکلات اقتصادی سال‌هاست هنر شان را کنار گذاشته‌اند. برای بحث بیشتر پیرامون ایجاد و راه‌اندازی این شرکت خبرگزاری بانوان افغانستان با خانم سادات گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

شرکت صنایع دستی سادات چه زمانی آغاز به کار کرده است و تمرکز کسب و کار این شرکت در کدام بخش صنعت است؟

این شرکت در سال ۱۳۹۷ هـ.ش. با هدف تولید صنعت قالین در ولایت هرات آغاز به کار کرده است. ما در این شرکت خانم‌هایی را که هنر بافندگی این صنعت را  داشتند، گردهم آوردیم و با سرمایه‌گذاری در قسمت تهیه‌ی ماشین آلات و مواد مورد ضرورت در تولید قالین، زمینه‌ی کار و رشد را برای آنان فراهم کردیم.

مقدار تولیدات این شرکت تا به حال چقدر بوده است و چقدر زمینه‌ی فروش محصول‌تان برای‌تان فراهم بوده است؟

مشتریان ما را شرکت‌های تجاری قالین تشکیل می‌دهند. و در سال حدود پانزده قالین تولید می‌کنیم. بازار فروش خیلی فراهم نیست چون این صنعت با گذشت هر روز رونق‌اش را از دست می‌دهد.

چه دلیلی باعث شده است تا با تعدادی از خانم‌ها همکاری کنید و به راه‌اندازی این کسب و کار  تلاش کنید؟

در حال حاضر هشت زن در این شرکت کار می‌کنند. انگیزه‌ی من از همکاری با این زنان ایجاد فرصت شغلی و استفاده از استعداد شان بوده است. ایجاد این شرکت سبب شده است که امروز دست‌کم ده زن بتوانند از عهده‌ی مصارف زندگی و روزمره‌ی خود بیرون آیند.

بازار فروش قالین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر بازار فروش تولیدات ما، شهر هرات و به طور مشخص تاجران این صنعت هستند. متأسفانه در این بازار قیمت مواد اولیه از جمله نخ، بالا است و در مقابل قیمت فروش برای این صنعت پائین آمده است. این امر سبب می‌شود تا مقدار تقاضا به این صنعت پائین بی‌آید و صنایع دستی جای خود را برای محصولات ارزان و تولیدات خارجی بدهند.

تفاوت نوع تولیدات شما با سایر رقبای تان که امروز در بازار هرات به تولید قالین روی آورده اند، چه است؟

نوع تولید و نوع محصول ما تفاوت زیادی با قالین‌های ساخته شده‌ی سایر شرکت‌های صنعتی قالین ندارد، اما تمرکز ما بیشتر بر روی تولید قالین «جالر» است. این نوع قالین امروز از بیشترین تقاضا در بازار فروش برخوردار است.

در مورد قالین «جالر» بگویید؟

این نوع قالین امروزه بیشتر به‌عنوان پرده در خانه‌های افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل سنتی این نوع قالین سبب شده است تا مشتریان زیادی را به خود جلب کند. در حال حاضر بیشترین سهم بازار را قالین «جالر» از بین تمامی نوع قالین‌ها به خود اختصاص داده است.

 چگونه این هنر را یاد گرفتید؟

به‌دلیل تاریخی بودن صنعت قالین‌بافی، اجداد و نیاکان ما از سال‌های پیش به این هنر بلدیت داشته اند. پدربزرگ و مادر بزرگ من نیز هنر شان بافتن قالین‌های متنوع و با کیفیت بوده است. این علاقه‌مندی از همان زمان، باعث شده است که یادگیری این صنعت از یک نسل به نسل دیگری انتقال کند و امروز من نیز یکی از جمله افرادی باشم که با این صنعت بلدیت دارد.

چگونه دانستید که قالین‌های «جالر» امروز بیشترین متقاضی را نسبت به سایر انواع قالین دارد؟

تحقیق بازار از جمله ابزاری‌ست که می‌توانیم در مورد بازار کسب و کار خود بیشتر بدانیم و در مورد بهره‌وری مطلب از تولیدات خود تصمیم اساسی‌تری را اخذ کنیم. ارتباط داشتن با تاجران قالین، با افرادی که در قسمت نقشه‌کشی قالین هنر دارند و افرادی که در قسمت تولید مواد اولیه قالین فعالیت می‌کنند، باعث شده است تا بازار فروش خود را بهتر بدانیم.

چه چیز شما و تولیدات شما را با چالش روبرو کرده است؟

عدم حضور بانوان در بازار، بدلیل مشکلات اجتماعی از جمله سنتی بودن جامعه، کم‌بود سرمایه‌گذاری و عدم حمایت چالش‌های اند که به‌عنوان محدودیت سر راه فعالیت‌های ما قرار دارند.

برنامه‌های شما بخاطر رشد این صنعت در آینده چه است؟

به‌دلیل مشکلات اقتصادی با وجود دعوت از سوی نمایشگاه‌های بین‌المللی، نمی‌توانم در آن‌ها حضور پیدا کنم. در صورت حمایت  و افزایش فروشات خود، می‌خواهم در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی حضور داشته باشم و تولیدات خود را در کشورهای مختلف صادر کنم. همچنان علاقه دارم تا خانم‌های زیادی را در آینده در این صنعت مشغول بسازم و زمینه‌ی کسب و کار را برای شان مهیا کنم.

در پایان از کی چه می‌خواهید؟

امیدوارم که حمایت‌ها افزایش یابد و ما بتوانیم با اشتراک در نمایشگاه‌های بین‌المللی، هنر خود را برای جهانیان به نمایش بگذاریم و آنگونه قادر باشیم تا صادرات زیادی در نقاط مختلف جهان داشته باشیم.

مصاحبه کننده: ضیاگل عظیمی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا