هشت مارچ؛ زنان: طالبان را به رسمیت نشناسید

شماری از زنان مهاجر افغانستانی در آلبانیا به مناسبت روز جهانی زن برنامه‌ی برگزار کردند و درین برنامه از جهانیان خواستند تا حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.
این زنان می‌گویند که كادرهای علمی، زنان با دانش و مبارز کشور، يا به دلیل جبر تن به مهاجرت داده اند يا هم تحت سلطه رژيم طالبان در فضای اختناق در داخل افغانستان به‌سر مي‌برند.
آنان از جامعه جهانی و کشور هایی‌که در ایجاد شرايط كنوني افغانستان نقش دارند خواستند تا به این موارد توجه کنند.
۱. طالبان در شش ماه اخیر با حذف تدريجی زنان از زندگی اجتماعی ثابت کردند که برای احترام به حقوق زنان برنامه‌یی ندارند و حقوق اساسی زنان را كه شامل حقوق سياسی، اجتماعی و اقتصادی است به گونه‌ی شدید نقض کرده و بنابر اين نياز است تا جامعه جهانی بیش ازین خاموش نباشد و در ا ين زمينه اقدام کند و مانع نقض اين حقوق شوند.
2. نان، كار و آزادی از جمله خواست‌های مشروع زنان افغان است بنا بر این از جامعه جهانی و زنان جهان خواستند تا ازين فرياد زنان افغانستان حمايت كنند و هم‌صدا با زنان افغان به طالبان اجازه ندهند كه زنان را به اين بهانه زندانی كند.
3. از جامعه‌ی جهانی تقاضا کردند حمايت قاطعانه‌ی خود را مبني بر كاهش فقر و گرسنگی در كشور كه افزايش بی‌پيشينه‌یی داشته و بار سنگين آ‌ن‌را شانه‌های زنان حمل می‌کند اعلان کنند.
4. از جامعه جهاني و زنان در جهان خواستند تا آواره‌گان كشور به‌ویژه زنان و کودکان كه در كشورهای همسايه و ساير كشور ها به‌سر مي‌برند را مورد حمايت قرار دهند و از رفتار تبعيض‌آميز با آنان خودداری کنند.
5. جامعه جهانی و گروه طالبان مي‌دانند که هيچ حکومتی ، بدون نقش فعال زنان در تمام عرصه‌ها دوام نخواهد داشت بنابرین بهتر است به اين اصل احترام بگذارند.
6. از جامعه‌ی جهاني می‌طلبيم تا حكومت طالبان را تا زمانی‌كه حقوق اساسی زنان را تامين نكنند و حكومت فراگير و همه شمول را تشكيل ندهند به رسميت نشناسند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا