افزایش 65 درصدی خشونت در برابر زنان خبرنگار

براساس آمارهای کمیته‌ی امنیت و مصوونیت خبرنگاران، در سال گذشته 30 زن خبرنگار در ولایت هرات خانه‌نشین شده و یا تغییر شغل داده اند. هم‌چنان در همین سال 18 زن روزنامه‌نگار مورد خشونت قرار گرفته اند. مسوولان در این  کمیته‌ از وجود خشونت در برابر زنان خبرنگار ابراز نگرانی می‌کنند.

عاطفه غفوری، مسوول بخش زنان کمیته‌ی امنیت و مصوونیت خبرنگاران در هرات از افزایش 65 درصدی خشونت در برابر زنان خبرنگار می‌گوید.

خانم غفوری اضافه می‌کند: «آمار خشونت در برابر زنان خبرنگاران در سال گذشته به 11 مورد می‌رسید اما ام‌سال این آمار 18 مورد است.»

هتک حرمت، قتل، عدم ارائه‌ی اطلاعات به زنان خبرنگار و اخراج اجباری از انواع این خشونت‌ها گفته می‌شود.

خانم غفوری می‌گوید، نگرانی کمیته و خبرنگاران در مورد افراط‌گرایی موجود در هرات با مسوولان محلی و ملی در میان گذاشته شده و تلاش‌ها برای بهبود وضعیت زنان خبرنگار جریان دارد.

«حکومت هنوز هم در پی‌گیری قضایای خبرنگاران سهل‌انگاری می‌کند.»

در همین حال همایون نظری، مسوول کمیته‌ی امنیت و مصوونیت خبرنگاران در هرات با ابراز نگرانی از کم‌توجهی حکومت نسبت به قضایای خبرنگاران می‌گوید، خشونت‌ها در برابر خبرنگاران 13 درصد کاهش یافته است. اما آمار خشونت‌ها در برابر زنان خبرنگار افزایش یافته است.

او می‌افزاید، هر چند امسال خشونت‌های شدید چون قتل خبرنگاران کاهش یافته است اما نگرانی این است که عامل برخی از این موارد خشونت، مدیران رسانه‌ها اند.

شماری از خبرنگاران نیز وجود خشونت‌ها در برابر خبرنگاران را چالش‌زا می‌دانند.

حسن شریفی، خبرنگار خبرگزاری وطن24 می‌گوید، ناامنی و افراط‌گرایی یکی از چالش‌هایی‌ست که خبرنگاران را تهدید می‌کند.

او باور دارد که ترک کار خبرنگاری از سوی زنان برای جامعه‌ی دموکراتیک افغانستان خطرناک است و افغانستان به وجود زنان فعال در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیاز دارد.

عدم مصوونیت شغلی، ناامنی، چالش‌های اقتصادی رسانه‌ها و گسترش افراط‌گرایی در هرات عامل عمده‌ی افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران و به ویژه زنان روزنامه‌نگار بیان می‌شود.

گزارشگر: سیمین صدف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا