نگرانی سازمان ملل از چالش‌های زنان تجارت‌پیشه در افغانستان

لیدا بارز

بخش زنان سازمان ملل متحد، گفته است که زنان و دختران کارآفرین در افغانستان، با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی مواجه هستند؛ امأ علی‌رغم محرومیت‌ها به فعالیت‌ شان ادامه داده و تسلیم نمی‌شوند. 

این نهاد سازمان ملل متحد، با نشر مطلبی از دختران کارآفرین افغانستانی، نگاشته است که این سازمان برای زنان و دختران فروشنده‌، تاجر و کارآفرین افغانستانی در سراسر این کشور، حمایت‌های «مالی و فنی» ارائه می‌دهد. 

بخش زنان سازمان ملل (UN Women)، هدف از این‌ کمک‌ها را «حفظ، گسترش پیوند و تسهیل» زنان به بازار را عنوان کرده است. 

حمایت از کسب‌و‌کار زنان در افغانستانی در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد(UNDP)، با نشر بررسی تازه‌ی خود از کسب‌وکارهای زنان تحت عنوان «گوش‌دادن به کارآفرینان زن در افغانستان»، مبارزه و انعطاف‌پذیری آنان نوشته است؛ کارهای که توسط زنان تاسیس و رهبری می‌شوند، ستون‌های حیاتی از ثبات اقتصادی و امید در میان سختی‌ها است.

با این حال این نهاد سازمان ملل متحد، نیز گفته بود؛ کسب‌وکارهای که با شجاعت توسط زنان تاسیس و رهبری می‌شوند؛ با چالش‌های زیادی چون کم‌بود سرمایه، دست‌رسی نداشتن به بازار و محدودیت‌های طالبان روبه‌رو است. 

در همین‌حال، شماری از زنان تجارت‌پیشه نیز می‌گویند که آنان با چالش‌های چون دست‌رسی نداشتن به بازارهای ملی و بین‌المللی، نمایشگا‌های داخلی و خارجی، مکان مناسب و سرمایه‌ی کافی مواجه استند. فعالان حقوق زن نیز بر کار و استقلالیت مالی زنان تاکید کرده و می‌گویند که بی‌کاری زنان باعث افزایش خشونت‌ می‌شود. 

گفتنی‌ست که طالبان، پس از به دست‌گرفتن قدرت محدودیت‌های شدید بر کار زنان وضع کرده است. در نتیجه‌ی این محدودیت‌ها زنان از کار در تمامی وزارت‌خانه‌ها، کارهای شخصی چون‌ آرایش‌گاه، دفترهای سازمان ملل متحد و سایر بخش‌ها منع شدند. اکنون تجارت‌های کوچک و متوسط یکی از محدود بخش‌های‌ست که زنان در آن مصروف کار استند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا