تلاش‌ها برای جرم‌ انگاری آپارتاید جنسیتی در افغانستان

لیدا بارز

نفیسه امینی، رهبر بخش زنان عفو بین‌الملل در ناروی، گفته است که او همراه با این سازمان، در تلاش است تا  «آپارتاید جنسیتی» علیه زنان افغانستان، را در حقوق بین‌الملل ادغام کنند. 

خانم امینی، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس خود از اشتراک در جلسه‌ی عمومی سازمان عفو بین‌الملل در ناروی، خبر داده و گفته است که در این جلسه روی تبعیض سیستماتیک در برابر زنان افغانستانی، بحث و گفت‌و‌گو شده و آنان[عفو بین‌الملل] در تلاش به‌رسمیت شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان است. 

از سوی هم پتونی اسحاق‌زی، فعال اجتماعی در موسسه‌های اروپایی نیز با نشر پیامی گفته است: «افغانستان، تنها کشوری است که در آن آپارتاید جنسیتی، به شکل کامل و ویران‌گر ادامه دارد.»

 این فعال اجتماعی و فمینیست، هم‌چنین گفته است: «متحد در هم‌بستگی با خواهران ما در ایران و فراتر از آن[افغانستان]، و یا هر جای‌که تبعیض جنسیتی هنوز سایه خود را می‌اندازد؛ می‌استیم.»

صحبت‌ها از به‌رسمیت‌ شناسی اقدام‌های طالبان، به‌عنوان جنایت علیه بشریت در حالی‌ست که در بیش‌تر از یک ماه اخیر، شماری از خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر و زنان معترض افغانستانی با راه‌اندازی کارزاری، خواستار به‌رسمیت شناسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان شده‌اند. 

شماری دیگر از چهره‌های سرشناس حقوقی و بین‌المللی نیز در حمایت از جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی در افغانستان، به این کارزار جهانی پیوسته‌اند. این کارزار تحت عنوان «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» راه‌اندازی شده که هدف اساسی آن، توجه‌ی جامعه‌ی جهانی به وضعیت اسف‌بار زنان و ادامه‌ی سرکوب طالبان در این کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا