بسته‌شدن یک مرکز تجارتی زنان در بلخ

لیدا بارز

مرکز تجارتی «خدیجه‌‌الکبرا»، ویژه‌ی زنان در ولایت بلخ به‌دلیل «بدهی برق و کرایه» به‌روی زنان فروشنده از سوی مسوولان این مرکز، مسدود شده است. منابع مردمی از میان دکان‌دارهای زن، در ولایت بلخ می‌گویند که مسوولان در این ولایت دروازه‌ی این مرکز به‌روی آنان را مسدود کرده است.

شماری از زنان متشبث در این ولایت به خبرگزاری بانوان افغانستان می‌گویند که مسوولان این مارکیت روز (شنبه، اول ثور)، به زنان فروشنده‌ و مشتری‌ها اجازه‌‌ی ورود در این مکان را نداده است.

بر اساس مکتوبی که از سوی مسوولان مارکیت خدیجه‌الکبرا بر ورودی این مارکیت نصب شده است، برای زنان تجارت‌پیشه در این مارکیت ده روز فرصت داده شده تا باقی داری‌های شان را پرداخت کنند. مدیریت این مرکز تجارتی هم‌چنین گفته‌اند که اگر زنان دکان‌دار بدهی‌های شان را در زمان تعیین شده پرداخت نکنند، قراردادهای شان باطل خواهد شد. 

بر بنیاد گفته‌های این زنان، کرایه هر دکان ماهوار ۲۷۰۰ افغانی است. 

دکان‌دارهای زن از این مارکیت، در مصاحبه با خبرگزاری بانوان افغانستان، می‌گویند که  آنان بیش‌تر از ۸ ماه می‌شود که فروشات و مشتری ندارند و موفق نشده‌اند؛ کرایه دکان‌های شان را تصفیه کنند. 

سحر-مستعار- فروشنده‌ی زن در این مارکیت می‌گوید؛ آنان به‌دلیل نبود بازار فروش موفق به پرداخت کرایه‌های دکان‌های‌شان نشده‌اند. 

او هم‌چنین می‌افزاید: «به‌دلیل دور بودن مارکیت از سطح شهر، مشتری نداریم. جنس‌های من از یک‌سال است در دکان خاک خوردن. هیچ کسی نیست که بخرد بسیاری از روزها حتا عایدی ندارم و پول برای پرداخت کرایه راه خود تا رسیدن به این مارکیت را ندارم.»

در همین حال برخی دیگر از فروشنده‌های زن در این مارکیت از بی‌توجه‌ی مقام‌های طالبان، شکایت دارند و می‌گویند؛ حکومت نباید آنان را از سطح شهر جمع کرده و وارد مارکیت می‌کردند. زیرا موقعیت مارکیت مناسب نیست. 

شقایق-نام مستعار- یک تن از آرایش‌گرها در این مرکز می‌گوید؛ ماهانه بصورت دوام‌دار کرایه دکان برعلاوه مالیات را پرداخت می‌کند، وی در این مورد گفت:« مشتری باشد یا نه، درامد کرده باشی یا نه، فرق نداره مقصد سر ماه کرایه دکان و پول صفایی را باید به مدیر مارکیت پرداخت کنی، اینه همینجه هر دقه نفر شان حاضر میشن که بتی پیسه.»

او می‌گوید که بیش‌تر از دکان‌دارها توانایی پرداخت مالیه، پول برق و کرایه دکان را ندارند. اما شماری از دکان‌دارها استند که باقی‌داری ندارند.

از سوی هم این مارکیت در ماه قوس سال پیش نیز به‌‌دلیل فرار مالیاتی، از سوی طالبان بسته شده بود. 

در همین حال، برخی از زنان فروشنده در این مارکیت از این اقدام طالبان شکایت کرده بودند که پرداخت مالیات مربوط آنان نبوده و باید از سمت مالکین مارکیت پرداخت می‌شد. 

این مارکیت دومین‌بار به‌دلیل پرداخت نشدن کرایه‌های دکان، به‌روی فروشنده‌های زن مسدود شد. 

‏گروه طالبان، در زمستان ماه جدی سال ۱۴۰۱، تمامی زنان تجارت پیشه و متشبث را از سطح شهر مزار شریف جمع آوری کرده و در یک مارکیت مخصوص زنان، بنام مارکیت نور/ خدیجه‌الکبرا فرستادند. 

این مارکت بیشتر از ۲۰۰ دکان دارد که در ماه حوت سال ۱۴۰۱ از سوی طالبان افتتاح شده و زنان در بخش‌های، فروش لوازم‌ آرایشی، خیاطی، سیمساری، قالین‌بافی، پخت‌وپز و بخش‌های مختلف دیگر در این مکان زنانه فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا