بحران اقتصادی در افغانستان؛ بیش از یک میلیون زن مبتلا به سوءتغذیه اند

آی‌نور سعیدپور

برنامه‌ی جهانی غذا در افغانستان، از افزایش شمار زنان مبتلا به سوءتغذیه هشدار داد. رییس بخش تغذیه‌ی این سازمان گفته که شمار زنان دچار سوءتغذیه در این کشور به یک‌ میلیون و دوصدهزار نفر رسیده است.

مونا شیخ، مسوول بخش تغذیه‌ی برنامه‌ی جهانی غذا، در افغانستان در ویدیویی که این اداره در شبکه‌ی اکس منتشر کرد؛ گفت که شمار این زنان هنوز رو به افزایش است.

این مقام برنامه‌ی جهانی غذا، هم‌چنان به آمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه نیز اشاره کرده است. به گفته‌ی خانم شیخ، از سال گذشته در پی کاهش کمک‌های خارجی، مراجعه کودکان دچار سوءتغذیه به درمانگاه‌ها افزایش یافته است. وی، هم‌چنان از افزایش آمار کودکان مبتلا به این بیماری هشدار داده و گفته است که امسال ممکن است سه میلیون کودک به سوءتغذیه مبتلا شوند.

برنامه‌ی جهانی غذا گفته است که شمار پذیرش کودکان دچار سوءتغذیه در کلینیک‌های مخصوص این کودکان در افغانستان افزایش یافته است. این نهاد گفته که در حال حاضر، دو هزار ۷۰۰ کلینیک برای درمان این کودکان در سراسر افغانستان موجود است.

رییس بخش تغذیه‌ای این نهاد گفته است: «سال گذشته انتظار داشتیم که حدود هشت‌صد هزار زن حامله و شیرده در سراسر کشور از سوءتغذیه رنج خواهند برد؛ اما شمار این زنان از این تعداد فراتر رفت و به یک اعشاریه دو میلیون نفر رسید و انتظار می‌رود که بدبختانه این تعداد امسال دیگر هم افزایش یابد. تخمین می‌شود که در سال جاری سه میلیون کودک از سوءتغذیه در افغانستان رنج خواهند برد و ما خواهیم توانست که صرف به حدود یک اعشاریه شش میلیون تن آنان کمک کنیم.»

مونا، شیخ هم‌چنان از کاهش بودجه‌ی امدادی این نهاد نیز هشدار داده و تاکید کرده است که آنان مجبور شده که کمک‌های غذایی خود با خانواده‌ها را کاهش دهد. مسوول بخش تغذیه‌ای این نهاد افزوده که کاهش کمک‌ها باعث افزایش آمار مبتلایان به سوتغذیه خواهد شد.

این در حالی‌ست که پیش‌تر نیز این نهاد از کاهش بودجه و افزایش آمار نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه خبر داده بود. برنامه‌ی جهانی غذا هم‌چنان بارها تاکید کرده زنان و کودکان به گونه‌ی نامتناسب از بحران اقتصادی افغانستان متاثر شده‌اند.

بر اساس آمار دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) در حال حاضر بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا