سیگار: دست‌آورد‌های ۲۰ سال اخیر زنان، توسط طالبان از بین رفت

حدیث حبیب‌یار

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان (سیگار)، با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بالای زنان، بار دیگر از گروه طالبان خواست که حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران را حفظ کنند.

سیگار روز پنجشنبه(۹ حمل) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که با فرمان‌های طالبان، زنان و دختران به‌طور سیستماتیک از زندگی عمومی خود حذف شدند.

این نهاد گفته است: “زنان و دختران افغانستان قبل از حکومت طالبان در بخش‌های بهداشت، آموزش، حمایت‌های قانونی و مشارکت در زندگی عمومی پیش‌رفت‌های چشم‌گیری داشتند؛ اما با روی کار آمدن این گروه دست‌آورد‌های ۲۰ سال گذشته‌ی آنان به طور کامل از دست رفت.”

این نهاد با ابراز نگرانی از تهدید‌های طالبان علیه زنان می‌گوید که هرچه زودتر باید به‌خاطر حفظ حقوق بشری به‌ویژه حقوق زنان و دختران در این کشور اقدام‌های جهانی صورت گیرد.

حکومت طالبان بارها مدعی شده که حقوق تمام افغانستانی‌ها از جمله زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلام تأمین است، اما پس از حاکمیت‌شان در آگست ۲۰۲۱، زنان را از تحصیل، کار، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دست‌رسی به نهاد‌های دولتی، منع کردند.

هرچند این محدودیت‌های طالبان با واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است، اما تا کنون حکومت طالبان هیچ تغییری در سیاست‌هایش به میان نه آورده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش نیز سیگار از افزایش ازدواج‌های زودهنگام دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بیان نمود که ازدواج‌های زودهنگام دختران، احتمال تجربه‌ی خشونت خانگی، دست‌رسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی و سطح پایین تحصیلی را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا