جامعه‌ی مدنی، سخن‌های رهبر طالبان را ترویج «آپارتاید جنسیتی» خواند

حدیث حبیب‌یار

نهادهای جامعه‌ی مدنی در واکنش به سخن‌های اخیر ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان مبنی بر سنگ‌سار و شلاق‌زدن زنان در ملاعام، می‌گویند که سخن‌های او به ترویج “آپارتاید جنسیتی” ونادیده گرفتن ارزش‌های انسانی می‌انجامد.

اعضای “نهادهای جامعه‌ی مدنی” امروز (۸ حمل) در واکنش به گفته‌های اخیر هیبت‌الله آخوندزاده در یک نوار تصویری به رسانه‌ها گفته‌اند که تداوم این فرمان‌های طالبان، ارزش‌های آزادی و برابری را از بین می‌برد.

اعضای این نهاد هم‌چنان از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، خواهان اقدام‌های فوری در برابر این عمل‌کرد‌های طالبان علیه زنان و دختران، هستند.

آنان می‌افزایند که برای برسی وضعیت زنان در افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی هرچه زودتر باید نماینده‌های خود را به این کشور بفرستند.

چند روز پیش تلویزیون ملی تحت کنترول طالبان، نوار صوتی منسوب به رهبر گروه طالبان را منتشر کرد.

هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان، از اجرای حد «سنگ‌سار کردن زنان» و «شلاق زدن» دفاع کرده وگفته است که اگرچه این موضوع برخلاف دموکراسی است؛ اما آن‌ها به این احکام عمل ‌می‌کنند.

دادگاه عالی طالبان در بیش از دو و نیم سال حاکمیت این گروه شماری از مردان و زنان متهم به جرایم اخلاقی را در ملاعام شلاق زده شده‌اند.

این سخنان رهبر طالبان با واکنش‌های گسترده میان سازمان‌های بین‌المللی، فعالان حقوق زن و زنان معترض به همراه بوده است.

این در حالی‌ست که چندی پیش راضیه بارکزی، فعال حقوق زن در واکنش به گفته‌های هیبت‌الله، گفته بود که پس‌از این تداوم فرصت‌دهی از سوی جامعه‌ی جهانی به طالبان هم‌دستی آشکار با “تروریست و تروریست‌پروری” محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا