ارایه‌ی فرصت‌ آموزشی برای دختران محروم از آموزش

آی‌نور سعیدپور

هم‌زمان با آغار سال جدید آموزشی در افغانستان و ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم؛ شماری از نهادها برای دختران فرصت‌های آموزشی آنلاین و بورس‌های تحصیلی را ارایه کرده است.

مکتب سوله، که در حال حاضر در کشور روندا فعالیت دارد، گفته است که برای سال ۲۰۲۴، دانش‌آموز می‌پذیرد.

شبانه بسیج راسخ، بنیان‌گذار این مکتب در شبکه‌ی اجتماعی اکس نوشته است که دختران تا ۱۵ جون می‌توانند در خواست شان را ارسال کنند.

این فعال آموزش دختران در شبکه‌ی اجتماعی اکس از ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان انتقاد کرده است. 

خانم راسخ در پیوند به ادامه‌ی ممنوعیت آموزش دختران نوشته است: “دو سال از بسته‌شدن مکتب‌های دختران از سوی طالبان میگذرد. طالبان با بسته کردن مکتب‌ها؛ ادعای بی‌ارزش بودن رویاهای دختران افغانستانی را دارند؛ بی‌خبر از این‌که این یک اشتباه مطلق است.”

این مکتب؛ اما نگفته است که در این دوره چه تعداد از دختران را می‌پذیرد. 

سوله (SOLA)،  یک مکتب شبانه‌روزی برای دختران افغانستانی است. این مکتب تا زمان بازگشت طالبان در آگست 2021 در کابل فعالیت داشت و از آن زمان یک کمپ جدید در رواندا ایجاد کرده است.

تلاش‌ها برای ایجاد زمینه‌های آموزش برای دختران محروم از آموزش در حالی صورت می‌گیرد که طالبان هم‌زمان با آغاز سال جدید آموزشی، بار دیگر به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی آموزش را نداد. اکنون برای سومین سال آموزشی دختران از آموزش محروم اند.

پیش از این نیز شماری از دانش‌گاه‌های بین‌المللی برای دختران بورس‌های تحصیلی ارایه کرده است. اما گفتنی‌ست که طالبان برای دختران اجازه‌ی سفر بدون همراه مرد را نمی‌دهد. پیش از این نیز این گروه در میدان هوایی کابل مانع سفر شماری از دختران که بورس‌های آموزشی داشتند؛ شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا