پلتفرم‌های “آنلاین” مسیر جدید مبارزه‌ی زنان افغانستانی

لیدا بارز

سارا واحدی، زن کار آفرین افغانستانی که اخیراً در فهرست جوانان تاثیرگذار زیر سی سال در مجله بین‌المللی «فوربس» قرار گرفت، می‌گوید که پس از بازگشت طالبان به قدرت، تعداد بیشماری از زنان و دختران افغانستانی برای اعتراض و درخواست حقوق شان، به فناوری روی آورده‌اند.

خانم واحدی، این سخنان را در کنفرانس سالانه‌ای مرکز دیالوگ «Raisina» در دهلی نو، مرکز کشور هند بیان کرده است. 

او هم‌چنین گفته است که زنان افغانستانی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال، نه تنها در برابر آپارتاید جنسیتی اعمال شده توسط طالبان می‌جنگند، بلکه به‌طور فعال در جنگ اطلاعاتی شرکت می‌کنند و با قدرت تمام داستان‌های شان را روایت می‌کنند. 

به‌باور خانم واحدی، پلتفرم‌های آنلاین توانسته پس از تسلط طالبان، زنان افغانستانی را به‌هم پیوند دهد. 

از سوی هم هدا خموش فعال حقوق زن و نویسنده‌ی زن، با در نظر داشت محدودیت‌های اعمال شده از سوی طالبان بر زنان در افغانستان، با نشر پیامی در اکس نگاشته: «ما باید متعهدانه به کارزار «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» بپیوندیم و تلاش کنیم تا در آینده زنان بدیلی شوند در مقابل نظام‌های دیکتاتور و سرکوب‌گر؛ که از خون مردم قدرت‌ند شدند و برای پایداری از ضعف مردم استفاده می‌کنند.»

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز در شصت‌و‌هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد، گفت که طالبان بیش از ۵۰ فرمان برای «سرکوب» حقوق زنان و دختران در افغانستان، صادر کرده‌اند.

از سوی هم نماینده‌ی دایمی افغانستان در پنجاوپنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان متحد گفت که آنچه در افغانستان می‌گذرد ممکن است تبدیل به «آپارتاید جنسیتی» شود و نماینده‌های چندین کشور جهان، با تاکید بر سخنان نماینده‌ی افغانستان در این شورا، خواستار پاسخ‌گو کردن طالبان شده‌اند. 

نصیراحمد اندیشه، در نشست این شورا تاکید کرد که وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان نیازمند واکنش هماهنگ جامعه‌ی بین‌المللی است. بیش از چهل کشور جهان، متن بیانیه‌ای وی را تایید کرده‌اند.

در پنجاوپنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان متحد، صحبت در مورد افغانستان در حالی می‌شود که در بیش‌تر از دو سال پسین، طالبان با صدور پنجاه فرمان، زنان و دختران را از مکتب، دانشگاه، اشتغال و فضایی عمومی منع کرده‌اند. کارشناسان سازمان ملل متحد، این عمل‌کرد طالبان را «آپارتاید جنسیتی» می‌دانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا