مریم امان، تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی «درس» یکی از ۱۸ زن الهام بخش بی‌بی‌سی شد

آی‌نور سعیدپور

مریم امان، تهیه‌کننده‌ی برنامه آموزشی «درس» برای کودکان محروم از آموزش به‌ ویژه دختران به عنوان یکی از زنان الهام بخش سرویس بی‌بی‌سی در سال ۲۰۲۴ معرفی شد.

بی‌بی‌سی روز (یک‌شنبه، ۲۰حوت) گزارش داد که به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن، ۱۸ زن الهام‌بخش از بریتانیا و بخش جهانی بی‌بی‌سی با رأی هم‌کاران‌ این شبکه انتخاب شده‌ است.

بی‌بی‌سی هم‌چنان نوشته است که این زنان بر اساس مدیریت و غلبه بر چالش‌های شخصی و تهیه‌ی برنامه‌هایی که بر زندگی زنان تاثیرگذار بوده‌اند، انتخاب کرده است.

گفتنی‌ست که مریم امان، در دوره‌ی اول حکومت طالبان در دهه‌ی ۱۹۹۰ در افغانستان با محرومیت آموزش روبه‌رو بوده است.

خانم امان، تهیه‌کننده‌ی برنامه آموزشی «درس» بی‌بی‌سی برای کودکان ۱۱ تا ۱۶ ساله است که از پلتفرم‌های بی‌بی‌سی فارسی و بخش افغانستان به زبان‌های فارسی و پشتو نشر می‌شود.

خانم امان می‌گوید سقوط افغانستان نه‌ تنها دختران و زنان را در این کشور؛ بلکه خود او را نیز تحت فشار شدید روحی قرار داده و برنامه «درس» را در شریطی چالش‌برانگیز تهیه کرده است که با استقبال گسترده دختران دانش‌آموز در افغانستان مواجه شده است.

طالبان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در افغانستان ممنوع کرده است. هرچند طالبان در ابتدا گفته بودند که این روند موقتی‌ست؛ اما با گذشت بیش از دو سال محدودیت‌ها بر زنان و دختران افزایش یافته است.

در پی این محدودیت‌ها شماری از رسانه‌ها برای دختران برنامه‌های آموزشی را ایجاد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا