عفو بین‌الملل خواستار هم‌بستگی با زنان افغانستانی شد

آی‌نور سعیدپور

سازمان عفو بین‌الملل، با اشاره به اعتراض‌ها و مبارزه‌ی زنان و دختران در افغانستان برای دست‌رسی به حقوق و آینده‌ی روشن‌تر؛ خواستار هم‌بستگی با زنان و دختران افغانستانی شده است. 

سازمان عفو بین‌الملل روز (یک‌شنبه، ۲۰ حوت) با نشر پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفته است که زنان و دختران افغانستانی باوجود تهدیدهای هم‌چنان به اعتراض شان ادامه داده است.

این سازمان هم‌چنان با اشاره به تصرف کابل از سوی طالبان و اعتراض‌های خیابانی زنان تاکید کرده است که زنان با شجاعت و رد کردن ترس برای مطالبه‌ی حقوق شان به مبارزه و اعتراض شان ادامه داده است.

عفو بین‌الملل نوشته در مکانی که صدای زنان به سرعت محور می‌شوند؛ آنان هم‌چنان برای حق آموزش، کار و زندکی شان راه‌پیمایی می‌کنند. 

این سازمان هم‌چنان افزوده است که زنان و دختران با اراده‌ی قوی حتا پس از آن‌که از کشور شان را ترک کرده‌اند، نیز به اعتراض‌ها و راه‌پیمایی‌های شان ادامه داده است.

پس از آن‌که طالبان در اگست ۲۰۲۱، قدرت به دست گرفت؛ با صدپر فرمان‌های شان زنان و دختران را نیز محدود کردند.

در نخستین اقدم آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع، وزارت امور زنان را لغو و به‌جای آن وزارت امر به معروف و نهی از منکر شان را جایگزین کردند.

زنان و دختران نیز در نخستین روزهای پسا تسلط طالبان به خیابان آمده و اعتراض شان را در برابر طالبان نشان دادند.

زنان در بزرگ‌شهرهای کشور راه‌پیمایی‌های برگزار کردند؛ حرکت مدنی زنان با خشونت و سرکوب از سوی طالبان پاسخ داده شد. ضرب‌وشتم و خشونت، باعث شد که زنان به اعتراض در مکان‌های سربسته و مخفیانه رو آوردند. 

باوجود این نیز طالبان هر نوع اعتراض و انتقاد را سرکوب و منتقدان شان را زندانی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا