وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور: طالبان آزار و اذیت زنان را پایان دهند

لیدا بارز

در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، وزرای دست‌کم ۱۲ کشور از وضعیت حقوق بشری به‌ویژه زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردند. آنان از طالبان خواستند تا به آزار و اذیت جنسی سیستماتیک زنان در این کشور پایان دهند.

بیانیه‌ای مشترک وزرای این کشورها، شام روز شنبه، ۲۸ دلو منتشر شد. در بیانیه آمده است که طالبان با حذف زنان از جامعه و تصمیم‌گیری‌های سیاسی، آینده‌ی افغانستان را به‌خطر انداخته‌ است. آنان گفتند که این گروه مسوول یکی از «وحشت‌ناک‌ترین و وخیمترین» وضعیت حقوق برشی در سراسر جهان اند و این مساله می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.

وزرای خارجه آلبانی، آندورا، بیلجم، بلغارستان، کانادا، فرانسه، آلمان، کوزوو، لیختن اشتاین، مغولستان، هالند و رومانی این بیانیه را در دومین روز نشست امنیتی مونیخ منتشر کردند.

در بیانیه‌ی این کشورها آمده است: «از زمان آخرین نشست ما در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۲۳ طالبان هیچ پیش‌رفتی در زمینه‌ی حمایت از حقوق بشر در افغانستان به‌ویژه حقوق اساسی زنان و دختران نداشته‌اند، برعکس مسوول یکی از وخیم‌ترین و وحشتناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان هستند.»

در همین حال وزرای این ۱۲ کشور، با تاکید بر حمایت از حقوق اساسی زنان و دختران افغانستان از طالبان خواستند به آزار و اذیت سیستماتیک جنسیتی پایان دهد. آنان گفته‌اند که موج اخیر بازداشت زنان و دختران توسط طالبان شامل نقض سیستماتیک حقوق زنان است.

طالبان در بیشتر از دو ماه اخیر دست به موجی از بازداشت‌های زنان و دختران زده‌اند. در پیوند به همین موضوع در این بیانیه آمده است که همه بازداشت‌شده‌گان باید «به‌گونه فوری آزاد» شوند.

این کشورها از طالبان خواسته‌اند که به قوانین بین‌المللی در زمینه‌ی رعایت حقوق بشر به‌ویژه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی پابند باشند.

در نشست مونیخ، کشورها از جامعه جهانی نیز درخواست کرده‌اند تا توجه‌ای خود را بر حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان متمرکز کند.

بازداشت‌های خودسرانه‌‌، وضع محدودیت‌ها برای گشت‌و‌گذار آزاد زنان، منع زنان از رفتن به دانشگاه، بستن مکتب‌های دخترانه بر بالاتر از صنف ششم، ازدواج‌های اجباری از جمله مواردی است که وزرای خارجه دوازده کشور آن را نقض آشکار حقوق اولیه زنان و دختران ذکر کرده‌اند.

وزرای خارجه این کشورها از طالبان خواسته‌اند که به دختران افغانستان اجازه دهند تا برابر با معیارهای جهانی آموزش کنند.

هم‌چنین در این بیانیه از جامعه‌ی جهانی خواسته است که به حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان به صورت ویژه توجه کند.

براساس این بیانیه، کشورها با استفاده از ابزارهای حقوقی که در اختیار دارند، برای پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی از جمله مقررات کنوانسیون‌های بین‌المللی که افغانستان آن را امضا کرده است تلاش کنند.

این در حالی‌ست که طالبان از آگوست ۲۰۲۱ و تسلط‌ دوباره‌ی شان بر کشور آموزش و‌ کار زنان را منع قرار داده و در این اواخر با اعمال محدودیت‌های شدید، ده‌ها زن و دختر را در سراسر کشور به‌ویژه پایتخت به‌بهانه‌ی رعایت نکردن حجاب مورد نظرشان بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا