کمیساریای عالی سازمان ملل یک شفاخانه در ولایت لوگر ساخت

آی‌نور سعیدپور

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان، یک شفاخانه در ولایت لوگر برای دست‌رسی بهتر به خدمات صحی ساخته است.

این شفاخانه‌ در ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر ساخته شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید که این شفاخانه برای 15هزار تن که بسیاری آنان بی‌جاشدگان و آواره‌گان داخلی هستند؛ خدمات صحی را ارایه خواهد کرد.

نجیبه، در این مرکز صحی قابله است. او می‌گوید هر روز چهار ساعت راه، از کابل تا این والسوالی طی می‌کند تا به زنان در این ولسوالی، مشوره‌دهی و خدمات بهداشتی را ارایه کند.

این قابله هم‌چنان می‌گوید که زنان در این والسوالی دور دست به خدمات صحی دست‌رسی نداشته و از طرفی‌هم آنان به مرکز شهر نیز رفته نمی‌تواند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افغانستان، هم‌چنان گفته است که این شفاخانه‌ی تازه ایجاد شده امکانات بیش‌تر چون؛ دواخانه، آزمایش‌گاه برای ارایه خدمات بهداشتی دارد.

این درحالی‌ست که در اکثر ولسوالی‌های دور دست کشور، زنان به خدمات بهداشتی دست‌رسی ندارند.

عدم دست‌رسی به خدمات بهداشتی فوری و شفاخانه در ولسوالی‌ها و ولایت‌های دور دست باعث افزایش مرگ‌ومیر مادران و کودکان شده است.

سیستم صحی افغانستان نیز در بیش از بیست سال گذشته به کمک‌های خارجی وابسته بوده و اکنون که طالبان در افغانستان به قدرت است؛ بارها از فروپاشی سیستم صحی افغانستان ابراز نگرانی صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا