زنان معترض: فرمان‌های طالبان فرصت زندگی را از زنان افغان گرفته است

شماری از زنان و دختران معترض افغانستان در آستانه‌ی نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده اند که فرمان‌های محدودیت‌‌کننده‌ی حکومت سرپرست علیه‌ زنان، فرصت نفس‌کشیدن و زندگی‌کردن را از آن‌ها گرفته است.

این زنان امروز (یک‌شنبه، ۲۸ جوزا) در نامه‌ای سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشته اند که طالبان در جریان ۲۲ ماه حاکمیت شان زنان را با تمام توان از جامعه حذف کرده اند.

معترضین در این نامه نوشته اند: “کسانی را که صدای خود را برای حقوق، برابری و عدالت بلند می‌کنند، شکنجه، زندانی و می‌کشند.”

در نامه هم‌چنان آمده است طالبان در دو سال گذشته، مرتکب انواع جنایت‌های بشری از جمله اعمال آپارتاید جنیستی، جنایت جنگی، جنایت علیه‌ بشریت و نسل‌کشی شده‌اند.

زنان معترض به گزارش ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان و تبعیض علیه زنان و دختران اشاره کرده و گفته اند که این گزارش بخشی از جنایت‌هایی است که زنان و دختران با آن روبه‌رو هستند.

معترضین با اشاره به بازداشت های زنان معترض از سوی طالبان گفته اند درحال حاضر ده‌ها زن در اسارت حکومت فعلی قرار دارند و برای رهایی آنان، فعالان مدنی و همه‌ی کسانی‌که به جرم عقاید و باورهای شان زندانی شده‌اند، دادخواهی صورت گیرد.

زنان معترض در ادامه‌ی این نامه خواستار حمایت سازمان های حقوق بشری اقوام، مذاهب، آزادی بیان و رسانه‌ها شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا