کمبود پرسونل بهداشتی در ولسوالی چشت هرات

شماری از بانوان باشنده‌‌ی اُستان چشت هرات از نبود امکانات در درمان‌گاه‌‌های این اُستان شکایت دارند.

به گفته‌ی آنان که در حال حاضر فقط سه درمان‌گاه بهداشتی در این ولسوالی فعالیت می‌کند و بخاطر نبود پرسونل زن و تحهیزات، با مشکلات فراوان مواجه اند.

به گفته‌ی آنان خدمات بهداشتی درست برای بانوان در اُستان چشت وجود ندارد.

قندی‌گل باشنده چشت که برای تداوی به شهر آمده است می‌گوید که درمان‌گاه‌های اُستان چشت امکانات تداوی برای عموم به‌ویژه بانوان را ندارند و آنان به اندک مشکلات بهداشتی مجبور اند برای تدوای به شهر بروند.
«اصلن توجه به باشنده‌گان چشت یه‌ویژه زن‌ها نیه و باید بمریم زنده بشیم یا به ولسوالی باشین و یا هم یک عالم درد را با خیلی راه تحمل کنیم، تاب بیاریم بیاییم به شهر بخاطر تداوی و با پول کمی که داریم بخاطر کرایه اتاق و مصارف داکتر دو برابر مصرف کنیم، نه دوای خوبی اونجا وجود داره نه داکتر و دستگاه خوبی.»

سیما بانوی دیگر‌ی‌ست که از مریضی تبرکلوز رنج می‌برد.
به گفته‌‌ی وی حتی داروهای مورد نیاز‌اش در این اُستان وجود ندارد و بخاطر تهیه‌ی دارو مجبور است کیلومترها راه را پیموده و به شهر بیاید.
«هیچی وجود نداره خواهر جو، ما مردم که نان خوردن خو به سختی پیدا میکنیم مجبورم بخاطر مثلن یک هزار که پول قرص مه میشه تا دو هزار هم مصرف کنم یا دوا از شهر بخرم یا هم بیام به داکتر به شهر، اگر نه مردم هم خیلی است به چشت باید دولت دوتا کلینیک درستی با داکترا خوبی به مردم بده.»

از سوی هم مسؤلان در ریاست صحت عامه‌ی هرات می‌گویند موسسات حمایوی بخش بهداشت نسبت به گذشته خدمات کم‌تر ارایه می‌کنند اما خدمات شان به‌صورت کلی متوقف نشده و ادامه دارد.

داکتر محمد آصف کبیر معاون صحت عامه هرات می گوید که فعالیت موسسات در بخش صحی برای درمان‌گاه‌ها متوقف نشده اما به دلیل کمتر شدن کار دونر ها این خدمات کم‌رنگ تر شده است.

او‌ گفت: «برنامه‌های که اداره‌ی صحت عامه داشته، تمام مراکز صحی باز است و تعداد مراکز در ولسوالی‌های که دسترسی مردم به انجا ضعیف است، به خصوص ولسوالی ادرسکن، شیندند و فارسی تیم‌های ما این ساحات را زیر پوشش قرار می‌دهد.»

اُستان چشت در ۲۶۰ کیلومتری شهر هرات، یکی از اُستان‌های کلیدی برای این شهر است.

به گفته‌ی باشنده‌گان آن، این اُستان با داشتن ۱۸۶ قریه، و ۳ درمان‌گاه بهداشتی برای ارایه خدمات بهداشتی کافی نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا